تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۹
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۹۴۰۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

گسترش ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عاملی برای پیشگیری از زیان‌های سنگین

‌می‌متالز - احمد اشتیاقی گفت: در حال حاضر با توجه به گسترش و تنوع در ابزار‌های بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران خرد و تازه وارد می‌توانند در راستای پوشش ریسک و تضمین اصل سرمایه از روش‌های غیرمستقیم همچون مراجعه به سبدگردان‌ها و صندوق سرمایه‌گذاری بهره گیرند.

به گزارش می‌متالز، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارسرمایه، اظهار کرد: در ابتدا و اواسط سال ۹۹ برخی سهم‌ها بیش از ارزش ذاتیشان مورد معامله قرار گرفتند و برخی سهامداران خرد نیز به سبب آگاهی پایین نسبت به نحوه قیمت‌گذاری و معاملات در بازار سهام، زیان قابل توجهی را در زمان ریزش بازار متحمل شدند.

او افزود: در حال حاضر با توجه به گسترش و تنوع در ابزار‌های بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران خرد و تازه وارد می‌توانند در راستای پوشش ریسک و تضمین اصل سرمایه از روش‌های غیرمستقیم همچون مراجعه به سبدگردان‌ها و صندوق سرمایه‌گذاری بهره گیرند.

اشتیاقی گفت: براساس آمار‌های منتشره برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری علی‌رغم ریزش بازار از اواسط سال ۹۹ به علت آگاهی مدیرانش نسبت به روند معاملاتی بازار، نه تنها دچار زیان نشدند بلکه بازدهی مناسبی نیز بدست آوردند.

او بیان کرد: مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها اصولا سهامی می‌خرند که در آینده افزون بر قدرت نقدشوندگی بازدهی مناسبی را داشته باشد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: اکنون سهامداران می‌توانند با توجه به قدرت ریسک‌پذیری ابزار‌های مناسب را برای معاملات و کسب سود به کارگیرند.

اشتیاقی گفت: درحال حاضر با راه‌اندازی سامانه ارز و طلا شرکت‌های بورسی می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه با قیمت‌های رقابتی در محدوده چهل هزارتومان عرضه و به فروش برسانند، که این میانگین عددی در مقایسه با نرخ تثبیتی ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان رشد قابل ملاحظه‌ای را در همین مدت کوتاه داشته و به مرور می‌تواند محرک مهمی برای رشد بازارسرمایه در سال آتی باشد.

او تصریح کرد: اکنون با توجه به متغیر‌های اقتصادی فرصت مناسبی است تا نقدینگی به منظور مصون ماندن از تورم و حباب سایر بازار‌های موازی به واسطه روش‌های غیرمستقیم به سمت بازارسرمایه حرکت کند.

اشتیاقی در پایان گفت: در بازار بورس سایر کشور‌ها نیز اکثر سهامداران به صورت غیرمستقیم یعنی به واسطه صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، زیرا این بازار به سبب تخصصی بودن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در صورت عدم گاهی سهامدار با زیان مواجه خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده