تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۰۷۳۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات مدیره سبدگردان آسمان مطرح کرد؛

صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، گزینه‌ای جدید برای تضمین آتیه نیروی کار

‌می‌متالز - محمد اقبال‌نیا گفت: اکنون در کشور‌های توسعه یافته نیز طرح‌های متعددی برای بازنشستگی وجود دارد که کارمندان می‌توانند از میان آن‌ها انتخاب کنند. صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به سبب رویکرد بلندمدت، ضمن ایجاد بازدهی مناسب برای ذینفعان می‌توانند موجب تجهیز منابع و پویایی بازار سرمایه شوند.

به گزارش می‌متالز، محمد اقبال‌نیا، رئیس هیات مدیره سبدگردان آسمان در رابطه با مزایای صندوق‌های بازنشستگی، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های اصلی کارکنان وضعیت درآمدی پس از بازنشستگی‌شان است، در کشور ما طرح‌های بازنشستگی عمدتا به صورت دولتی یا شبه دولتی است.

وی افزود: صندوق‌های بازنشستگی نظیر تامین اجتماعی و کشوری یا صندوق‌هایی بازنشستگی که عمدتا وابسته به نهاد‌ها یا ارگان‌های خاص هستند همچون صداوسیما، بانک‌ها و نیروی مسلح، اکثرا از ساختار مناسبی برخوردار نیستند و چابکی لازم را ندارند و بخشی قابل توجهی از منابع خود را در قالب مطالبات از کارفرما و دولت با تاخیر و به صورت رد دیون دریافت می‌کنند.

رئیس هیات مدیره سبدگردان آسمان تاکید کرد: عمدتا دارایی‌های نامناسب و با بازدهی کم در اختیار صندوق‌های مذکور قرار می‌گیرد که روی عایدات آتی صندوق و عمل به تعهدات در زمان بازنشستگی تاثیر منفی می‌گذارد.

اقبال‌نیا تصریح کرد: کسری منابع و ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی یکی از معضلات بزرگ کشور است که هر ساله بخشی از آن توسط دولت تامین می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش سن بازنشستگی نیز در لایحه برنامه هفتم توسعه به منظور جبران ناترازی بودجه صندوق‌های بازنشستگی آورده شده است، باتوجه به هرم جمعیتی کشور و افزایش تعداد بازنشستگان در آینده این نگرانی وجود دارد که صندوق‌های مذکور نتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

رئیس هیات مدیره سبدگردان آسمان گفت: در حال‌حاضر یکی از راه‌حل‌های جبران ناترازی صندوق‌های مذکور، صندوق بازنشستگی تکمیلی است. کارفرما‌ها با همکاری کارمندان خود در کنار طرح‌های بازنشستگی موجود مبلغی را می‌توانند در صندوق بازنشستگی تکمیلی سرمایه‌گذاری کنند.

اقبال‌نیا گفت: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی که در بستر بازار سرمایه تعریف شده‌اند ضمن چابکی و برخورداری از مدیریت حرفه‌ای از شفافیت بالا نیز برخوردار هستند، زیرا ذینفعان در هر لحظه می‌توانند در جریان دارایی‌ها موجود در صندوق و بازدهی آن قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاظر در صندوق‌های بازنشستگی موجود چگونگی نحوه سرمایه‌گذاری مشخص نیست و در اکثر مواقع شاهد ناکارآمدی مدیران آن‌ها هستیم.

رئیس هیات مدیره سبدگردان آسمان تصریح کرد: اکنون در کشور‌های توسعه یافته نیز طرح‌های متعددی برای بازنشستگی وجود دارد که کارمندان می‌توانند از میان آن‌ها انتخاب کنند.

اقبال‌نیا گفت: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به سبب رویکرد بلند مدت ضمن ایجاد بازدهی مناسب برای ذینفعان می‌توانند موجب تجهیز منابع و پویایی بازار سرمایه شوند.

رئیس هیات مدیره سبدگردان آسمان در پایان تصریح کرد: اکنون سازمان بورس به عنوان متولی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی نقش مهمی را در مدیریت و اطلاع رسانی به عهده دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده