تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۳۹۴۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد:

«حراج»، گامی به سمت کشف قیمت منصفانه در عرضه اولیه/ حمایت از سهام شرکت‌های تازه وارد در روش جدید کشف قیمت

‌می‌متالز - بنابر آخرین اصلاحات دستورالعمل پذیره نویسی و عرضۀ اولیۀ اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بحث نگاه فرآیندی در عرضه اولیه سهام شرکت­‌ها، تنوع روش­‌های عرضه و کشف قیمت متناسب با اندازه و ریسک ناشران و مکانیزم معرفی و شفافیت بیشتر ناشر برای اهالی بازار و سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

به گزارش می‌متالز، مدیر تحلیل و سرمایه‌­گذاری شرکت سبدگردان «کارا» با بیان این مطلب، گفت: یکی از نکات مهم در فرآیند عرضه اولیه و ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، بحث حمایت از سهام شرکت‌های تازه وارد به بورس است که بخش قابل توجهی از این مهم از طریق مکانیزم فرآیند عرضه اولیه، شرایط و محدودیت­‌های معاملاتی سهام خریداری شده توسط سرمایه‌­گذاران واجد شرایط و نحوه تخصیص سهام این شرکت‌­ها انجام می‌شود.

حسن حکیمیان افزود: در بیشتر بورس‌­ها اغلب، تمام یا بخش قابل توجهی از سهام قابل عرضه به سرمایه‌گذاران نهادی مانند صندوق‌های سرمایه ­گذاری انجام می‌شود و سرمایه­ گذاران خرد به طریق غیرمستقیم و با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از منافع عرضه‌­های اولیه بهره‌­مند می‌­شوند.

وی توضیح داد: مکانیزم‌­ها و روش‌های کشف قیمت نیز یکی از پارامتر‌های مهم در فرآیند عرضه اولیه سهام شرکت‌­ها است. عرضه اولیه به روش حراج یکی از این روش ­ها است که در بسیاری از بورس‌ها و با توجه به شرایط ناشر و یا ترجیح ناشر و ارکان فرآیند عرضه اولیه، استفاده می‌شود.


مزایای کشف قیمت به روش حراج


حکیمیان با اشاره به مزیت‌های کشف قیمت به روش حراج در عرضه‌های اولیه گفت: یکی از مزایای این روش این است که سرمایه‌گذاران سفارش‌های خود را بر اساس تحلیل خود از جنبه‌های مختلف در خصوص سهام ناشر و با در نظر گرفتن کف قیمتی تعریف شده ارائه کرده و به رقابت با سایر سرمایه­ گذاران شرکت­ کننده در عرضه اولیه می­ پردازند.

وی افزود: در واقع در حراج چند قیمتی هر سرمایه­ گذار با همان قیمتی که سفارش می­ دهد دارایی را خریداری می­ کند. کشف قیمت به روش حراج موجب می­ شود کشف قیمت به نحوی منصفانه ­تر و بر اساس تحلیل ارزندگی سهام از دید سرمایه­ گذاران شرکت ­کننده در عرضه اولیه انجام شود.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در راستای اقدامات انجام شده در خصوص تسهیل هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارسرمایه، و با توجه به حوزه تخصصی و حضور مدیران و تحلیل­گران حرفه‌­ای در صندوق­‌های سرمایه‌گذاری، به سرمایه­ گذاران تازه وارد و سایر سرمایه‌گذارانی که دانش مالی و سرمایه‌­گذاری کافی را کسب نکرده ­اند توصیه می­ شود به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی هر چه بهتر از مزایای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه و شرکت در عرضه‌های اولیه، از طریق غیرمستقیم و با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند.


لزوم توسعه زیرساخت‌ها به دنبال توسعه بازار


مدیر تحلیل و سرمایه­‌گذاری شرکت سبدگردان «کارا» در ادامه با اشاره به تحولات بازار سرمایه طی دو سال اخیر، گفت: تکانه‌­های ناشی از تحریم‌­ها، کرونا و اقدام ملی آزادسازی سهام عدالت که در عمل، ضریب نفوذ بازار سرمایه نزد جامعه را به سرعت افزایش داد، همراه با افزایش تورم و شکل‌­گیری انتظارات تورمی، همگی موجب توسعه بازار سرمایه در ابعاد مختلف آن شد.

حسن حکیمیان افزود: سازمان بورس، ارکان و مجموعه بازار سرمایه، متناسب با نیاز‌های جدید و با توجه به ابزار‌های در دسترس خود، تدابیری به منظور بهبود و توسعه مکانیزم‌­های بازار، تسهیل فرآیند‌ها و حفظ منافع سهامداران به کار گرفته‌­اند که از این بین می ­توان به تحولات مثبت انجام شده در حوزه ­هایی مانند توسعه نهاد‌های مالی، توسعه زیرساخت­‌های نظارتی و معاملاتی، حوزه آموزش و فرهنگ­سازی و ... اشاره کرد.


گام‌هایی به سمت رشد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم


وی، یکی از محور‌های اصلی در مسیر توسعه بازار سرمایه کشور طی دو سال اخیر را تاکید بر بحث سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و فراهم آوردن زیرساخت‌­های لازم برای تحقق هر چه بهتر این محور دانست و اضافه کرد: همانطور که در اغلب کشور‌های مورد بررسی و با سطوح توسعه یافتگی مختلف، سهم قابل توجهی از ارزش و حجم سرمایه‌گذاری افراد در بازار سرمایه اغلب با روش غیرمستقیم (از طریق محصولات و خدمات انواع نهاد‌های مالی) انجام می‌شود، در کشور ما نیز اقدامات مثبتی به منظور تسهیل این امر و تبیین مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و تشویق هر چه بیشتر سرمایه‌­گذاران خرد صورت پذیرفته است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: از طرفی، یکی از راه ­های ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه طی این مدت، از طریق مشارکت در عرضه اولیه سهام شرکت‌ها بوده است. همانطور که می­ دانیم بحث کشف قیمت و تخصیص عادلانه در فرایند عرضه اولیه به گونه‌ای که منافع ناشر، سهامداران و ارکان موجود در فرایند عرضه اولیه حفظ شود، از مهم­ترین پارامتر‌های این مکانیزم مهم در بازار سرمایه است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده