تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۳۹۴۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فرابورس با روشی نو دست به کار شد؛

عرضه اولیه بدون ایجاد نگرانی در بازار

‌می‌متالز - اقدام و تصمیم فرابورس مبنی بر عرضه اولیه در قالب حراج در صورت تحقق و مدیریت درست علاوه بر آنکه در تامین مالی شرکت‌های سهامی تاثیر می‌گذارند و سبب ارتقا آن‌ها می‌شوند به بدنه و روند بازار سرمایه نیز فشاری وارد نخواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، رسول رحیم‌نیا، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته ملت در خصوص بزرگترین عرضه بورسی توسط هلدینگ سیمانی غدیر به روش حراج در فرابورس، اظهار کرد: سهام هلدینگ سیمانی غدیر قرار است امروز (شنبه مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰) به تعداد صد و شصت و هفت و نیم میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس به صورت حراج عرضه اولیه شود.

او بیان کرد: مطابق با اطلاعیه عرضه، سهام این شرکت فقط قرار است به صندوق‌های سرمایه گذاری تخصیص یابد با توجه به این مساله که قیمت مبنای این سهم حدود ۱۴۵۰ تومان است حداقل ارزش اولیه برای خرید این عرضه اولیه به میزان ۲۴۳ میلیارد تومان از محل عرضه اولیه براورد می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته ملت بیان کرد: بسیاری از اهالی بازار عرضه اولیه سهام شرکت‌ها را به دلیل کمبود نقدینگی در بازار عامل تشدید ریزش در بازار می‌دانند، اما با این رویکرد نمی‌توان شرکت‌هایی که آماده عرصه سهام خود در بازار سرمایه هستند را معطل نگه داشت؛ بنابراین تصمیم سازمان بورس مبنی بر عرضه سهام به صورت حراج به صندوق‌های سرمایه گذاری در شرایط کنونی بازار بسیار مناسب است و می‌تواند پاسخ مناسبی به دغدغه اهالی بازار باشد.

او افزود:، زیرا چنین اقدامات و تصمیماتی در صورت تحقق و مدیریت درست علاوه بر آنکه بر تامین مالی شرکت‌های سهامی تاثیر می‌گذارند و سبب ارتقا آن‌ها می‌شوند به بدنه و روند بازار سرمایه نیز فشاری وارد نخواهد کرد.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته ملت گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری عموماً سهام شرکت‌هایی را خریداری می‌کنند که ارزشمند هستند و پس از آنکه سهام شرکتی را خریداری کردند تمایل کمتری به فروش آن دارند. همین امر در بازه بلند مدت سبب خواهد شد که سطح شناوری سهم خریداری شده کاهش یابد و بازدهی مطلوب‌تری برای صندوق ایجاد کند.

رحیم‌نیا در پایان گفت: بر اساس دستورالعمل عرضه اولیه روز جاری بخشی از سهامی که قرار است در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گیرد از درجه ریسک بالاتری برخوردار است به همین خاطر سرمایه‌گذاران خرد حقیقی نمی‌توانند آن را خریداری کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده