تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۳۹۶۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زمان تحقیق و تفحص از سازمان بورس مشخص شد/ پیگیری سود سهامداران عدالت

‌می‌متالز - رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: باتوجه به همزمانی ارائه لایحه بودجه، تحقیق و تفحص خارج از وقت مجلس پیگیری می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ناصر موسوی لارگانی درخصوص تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: از شهریور ۹۹ که نوسانات شدید در بورس رخ داد و ریزش بازار شروع شد، فکر تحقیق و تفحص از سازمان بورس به ذهن رسید. شاخص کل از ۲ به ۱.۵ میلیون واحد و سپس تا ۱.۳ میلیون واحد کاهش پیدا کرد که با تحقیق و تفحص بررسی شود دلیل این ریزش‌ها و نوسانات چیست.

متأسفانه دخالت حقوقی‌ها در بازار و عدم آموزش کافی و لازم برای کسانی که به بازار سرمایه آمده بودند از یکسو و دعوت عامی که رئیس جمهور سابق از مردم داشت، باعث شد سرمایه‌های مردم به بورس سرازیر شود و از آغاز سال ۹۹ تا مرداد همان سال روند افزایشی وجود داشت. برخی از مردم حتی منزل مسکونی را فروختند و به بازار سرمایه آوردند، اما بعد از آن ریزش شروع شد.

تحقیق و تفحص دو ماه طول کشید تا در کمیسیون اقتصادی تصویب شود و بعد از آن به صحن اصلی آمد. دستور اولیه تحقیق و تفحص با ۴۸ تا ۵۰ امضا بود، اما بعد از آن ۱۴۰ نفر از نمایندگان از رئیس مجلس درخواست کردند طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس را در اولویت و دستور کار قرار دهد. اما به مدت یکسال نتیجه نگرفت و دلایل آن‌ها این بود که ممکن است شوکی به بازار وارد و وضعیت بدتر شود. بالاخره با پیگیری بنده و تذکرات باعث شد در آبان سال جاری در دستور کار مجلس و در صحن علنی مورد تصویب قرار گیرد.

بعد از آن طرح تحقیق و تفحص از بورس در کمیسیون اقتصادی مطرح شد و هیأت تحقیق‌کننده در جلسه اول، مسوول تحقیق و تفحص را انتخاب کردند. اولین جلسه هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس یکشنبه ۲۱ آذر برگزار و در آن برای اعضا تقسیم کار می‌شود و مشاورانی برای این کار انتخاب می‌شوند.

مورد تحقیق و تفحص، سازمان بورس، شرکت بورس و کل بازار سرمایه از جمله سپرده‌گذاری مرکزی، بورس کالا و انرژی و فرابورس خواهد بود که خارج از وقت مجلس بررسی می‌شود. در این تحقیق و تفحص مواردی مانند حقوق نجومی افراد نیز پیگیری می‌شود. زمان تحقیق و تفحص طبق آیین‌نامه مجلس ۶ ماه است که در صورت نیاز تا ۶ ماه دوم هم قابل تمدید است.


زیان سهامداران عدالت


درباره زیان سهامداران عدالت و بعد از ورود به بازار سرمایه و بررسی عدم واریز سود عملکرد سهام عدالت در سال ۹۸ توسط مخابرات و مپنا هم باید گفت یک طرف قضیه تحقیق و تفحص این است که عده‌ای زیادی از مردم دچار مشکلات و در روز‌های ریزش بازار سرمایه دچار زیان شدند.

در تحقیق و تفحصی که از فولاد مبارکه انجام شد سود این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های سهام عدالت در سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود و یک سوم سهام فولاد مبارکه در سبد سهام عدالت قرار دارد. یعنی از این رقم باید ۱۰ هزار میلیارد تومان سود برای سهامداران عدالت واریز شود. سود سال ۹۸ "فولاد" هم ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که از آن هم باید حدود ۸ هزار میلیارد تومان به سهام عدالت برسد. حال چگونه است مردم بعد از ۱۰ سال صبر اولین سود سهام عدالت را فقط ۸۰ هزار تومان گرفتند.

یکی از سهام ارزنده عدالت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است که ۴۰ درصد آن مربوط به سهام عدالت است و نیز ۲۰ درصد سهام بانک صادرات، ۲۰ درصد سهام مخابرات مربوط به سهام عدالت است. اما متأسفانه می‌گویند سوددهی نداشته است. اگر فقط هزینه پیام کوتاه و پیامک‌ها را حساب کرد قیمت آن سر به فلک می‌کشد. مردم پول را وارد بورس کردند، اما ارزش پول آن‌ها یک سوم شد. مگر پول مردم یخ بوده که دو سوم آن آب شود و این نشان می‌دهد پول مردم به جیب عده‌ای رانت خوار و سودجو رفته است.

سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود که مردم تخلفات را در آن اعلام کنند یا موارد را به دبیرخانه هیات تحقیق در ساختمان شیخ فضل اله نوری ارسال کنند. تخلفات صریح و آشکار پیگیری می‌شود. به گونه‌ای که موارد تخلف هم به مردم و هم به قوه قضاییه اعلام شود. گزارش باید به گونه‌ای باشد که محکمه‌پسند باشد و موارد تخلف را بتوان به قوه قضاییه اعلام کرد. هدف فقط احقاق حقوق مردم است، اما متأسفانه عده‌ای این مساله را سیاسی جلوه دادند.

برای تحقیق و تفحص از کارشناسان زبده و حقوق دانان استفاده می‌شود تا یک گزارش محکمه‌پسند تهیه شود. اگر تخلفی صورت گرفته در قوه قضاییه رسیدگی می‌شود.

کشف دستگاه‌های غیر قانونی ماینر استخراج رمزارز در زیرزمین بورس تهران تخلف آشکار است و مردم از چنین رفتار‌های بی‌قانونی ناراحت و ناامید می‌شوند. در جایی که باید مدافع حقوق مردم و دنبال حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از خروج ارز ملی باشند متأسفانه بصورت غیرقانونی و زیرزمینی دستگاه‌های استخراج رمزارز در شرکت بورس کشف شده است. مردم اگر موارد غیرقانونی دیدند آن را به دبیرخانه هیأت تحقیق و تفحص گزارش کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده