تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۹۱۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صدور اطلاعیه‌ها بدون در نظر گرفتن تمام جوانب

‌می‌متالز - پس از انتشار اطلاعیه در خصوص عدم اعمال حجم مبنا در برخی از نماد‌های معاملاتی در بازار پایه فرابورس ایران از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۲ و اطلاعیه در خصوص اعمال/عدم اعمال حجم مبنا در برخی از نماد‌های معاملاتی در بازار‌های اول و دوم فرابورس ایران از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ابهاماتی در همین راستا مطرح شد، که واکنش فعالین بورسی را به همراه داشت.

به گزارش می‌متالز، سید جواد درواری، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار پایه شرایط و الزامات فرابورس را دارا نیستند، ممکن است نسبت به شرکت‌های بورسی و فرابورسی شفافیت کافی را نداشته باشند، درنتیجه ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها بالاست. در این روز‌ها شنیده‌های حاکی از سودجویی برخی از افراد برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها به گوش رسیده است. البته پس از محدود شدن دامنه نوسان در این بازار‌های چند نکته مطرح می‌شود، ابتدا مطابق مباحث مالی افرادی که انتظار سود بیشتر را دارند باید متحمل ریسک بیشتر شوند، که خود برای تصمیمات سازمان سؤال ایجاد می‌کند که آیا این موضوع مدنظر قرارگرفته شده است. موضوع بعد ورود به ساختار دستوری است که متولیان به‌واسطه حضور افراد سودجو در این شرکت‌ها برای محدودیت معاملات اطلاعیه ساده بدون اطلاع‌رسانی قبلی صادر می‌کنند.

وی افزود: ابهام اینجاست که آیا برای این دست اقدامات نظرسنجی از فعالین بازار (کارگزاری‌ها، صندوق‌ها، سبدگردان‌ها و مشاور سرمایه‌گذاری‌ها) انجام‌شده است. بااین‌وجود که دیگر ابزار‌های هم برای جلوگیری از دست‌کاری در اختیار سازمان قرار دارد. چراکه هرزمانی که پیش‌بینی و ظن دست‌کاری در نمادی دیده‌شده است با تعلیق آن مواجه شده‌ایم.

مبنای حداقل معاملات چیست؟

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: حداقل معاملات برای دستورات ورودی ۵ میلیون تومان تعیین‌شده، چه معیاری برای آن دیده‌شده است. آیا این بند تأثیری بر بازار سازی دارد باوجوداینکه مطابق با اعلام فرابورس بسیاری از نماد‌های بازار پایه حجم‌مبنا دارند، البته که به نظر می‌رسد این اقدام مقداری با برنامه‌های متولیان در سازمان بورس درباره حجم‌مبنا مغایرت است، درمجموع آینده این موضوع در ابهام قرار دارد. سال‌های قبل ورود اشخاص برای معاملات قرارداد آتی سکه برخی از کارگزاری‌ها را متضرر کر، د که منجر به الزام گذراندن دوره آموزشی برای سرمایه‌گذاران جدید قرارداد آتی سکه شد. این مورد می‌تواند قبل از ورود به بازار پایه هم اجرا و ریسک‌های آن برای افراد شفاف شود.

با نظر و اجتماع با فعالین باید راه‌کار ارائه داد

درواری در بخش دیگر سخنان خود تبیین کرد: به نظر می‌رسد در بدنه سازمان اتفاقاتی در حال رخ دادن است چراکه در ادوار قبل هم شاهد آن بوده‌ایم که دستورالعملی انتشار و به‌صورت آزمایشی اجرا پس از مدتی هم ملغی می‌شود، این شرایط بی‌شک به بازار آسیب می‌زند. بورس کشور به سفته‌باز نیاز دارد از طرفی با ورود پول بزرگ کد‌ها محدود می‌شود. برای کنترل سودجویان در هر بازاری باید از روش‌های دیگری استفاده کرد و با اجماع و نظر فعالین راه‌کاری یافت که با تغییر شرایط بازار نیازی به تحول نداشته باشد. سازمان باید تمام جوانب را بررسی کند و با دیگر ابزار‌های نظارتی به مبارزه با این موضوع بپردازد.

زمان اصلاح قوانین فرارسیده است

وی در پایان گفت: بازار دوره صعود، نزول و حتی رکود خود را پشت سر گذاشته است، به نظر می‌رسد که سازمان باید به دنبال نظرسنجی و همه‌پرسی باشد تا قانون و دستورالعمل کلی صادر شود که بازار با روال منطقی خود پیش رود. اینکه بازار و حجم‌مبنا محدود و عنوان شود که برخی از سرمایه‌گذاران سودجو در بعضی از بازار‌ها مشغول فعالیت هستند، راه‌حل مناسبی نیست. سرمایه‌گذاران باید خود بپذیرند که بورس زیان را هم به همراه دارد و همواره سود محقق نمی‌کند که این موضوع با آموزش مرتفع می‌شود. انتشار دستورالعمل و اطلاعیه در هر مقطع زمانی برای شرایط آن برهه و بازهم تغییر آن در دیگر وضعیتی به بی‌اعتمادی در بازار سرمایه را دامن می‌زند و کلیت بورس را متأثر خواهد کرد. امید است تصمیمات سازمان آینده‌نگر و منافع تمام فعالین بازار سرمایه را در نظر گرفته‌شده باشد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده