تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۷
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۰۳۳۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سبدگردان داریوش مطرح کرد؛

بازی برد_برد عرضه شرکت پروژه‌ها در بازار سرمایه

‌می‌متالز - همایون دارابی گفت: با عرضه سهام شرکت پروژه‌ها در بازار سرمایه، هم امکان تامین مالی ارزان قیمت برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر و پروژه‌های در دست اجرا وجود دارد و هم سرمایه‌گذاران در بنگاه اقتصادی مشارکت داشته و متناسب با اجرای پروژه و رشد بنگاه، ارزش دارایی (سهام) سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، همایون دارابی مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش با اشاره به مزایای "شرکت پروژه‌ها" بیان کرد: یکی از مسائلی که این روز‌ها مورد توجه متولیان بازار سرمایه قرار گرفته، بحث اجرای شرکت پروژه‌ها است. با عرضه یک "شرکت پروژه" در بازار سرمایه، یک شرکت از ابتدای مراحل تاسیس وارد این بازار شده و قطعاً چنین طرحی برای کل اقتصاد کشور مفید خواهد بود؛ چرا که با عرضه شرکت پروژه‌ها، میتوان سرمایه‌هایی را که صرف خرید سهام شرکت پروژه‌ها شده، مستقیماً به بنگاه‌های اقتصادی و طرح‌های در دست اجرا تزریق کرد تا با اجرای پروژه‌ها، رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد شود.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری روی شرکت پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران بلندمدت هم مزایای بسیار در پی خواهد داشت، زیرا سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های خرد در مراحل اولیه تاسیس شرکت، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و بعد از تکمیل پروژه می‌تواند در منافع آن سهیم باشند.

دارابی تصریح کرد: از این رو می‌توان گفت عرضه شرکت پروژه‌ها در بازار سرمایه، یک بازی برد_برد خواهد بود که هم برای سرمایه‌گذاران در بازار سهام و هم برای بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌پذیر، منفعت خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری در بازار اولیه و روی پروژه‌ها، این است که در کشور ما بازار اولیه شفاف و منسجمی وجود ندارد و اگر قرار باشد در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری شود، امکانات در دسترس و قابل قبول و شفافی در برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد؛ اما وقتی شرکت پروژه‌ها در بازار سرمایه عرضه شوند، شفافیت بیشتری وجود داشته و تحت نظارت سازمان بورس قرار دارند و از این بابت، دغدغه‌ای متوجه سرمایه‌گذاران نخواهد شد. از این رو، عرضه شرکت پروژه‌ها در بازار سرمایه فرصت بسیار مناسبی پیش روی فعالان این بازار و همینطور فعالان اقتصادی است.

دارابی در رابطه با سایر مزایای شرکت پروژه‌ها اظهار کرد: مزیت دیگر عرضه شرکت پروژه‌ها در بازار سرمایه این است که وقتی شرکتی از ابتدای تاسیس در بازار سرمایه عرضه شود، با فرهنگ این بازار آشنایی کامل داشته و متناسب با فرهنگ این بازار رشد خواهد کرد؛ حال آنکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، جهت ورود به بازار سرمایه به زمان زیادی نیاز دارند تا خود را با فرهنگ و قواعد این بازار سازگار کنند. شرکت پروژه‌ها در بلندمدت عضوی همخوان و هماهنگ با بازار سرمایه خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مزیت بعدی، امکان مشارکت سرمایه‌گذاران در سود اجرای پروژه‌ها است. در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که معمولا برای تامین مالی پروژه‌ها، اوراق منتشر می‌شد که بازدهی محدودی برای سرمایه‌گذاران داشت؛ اما با عرضه سهام شرکت پروژه‌ها در بازار سرمایه، هم امکان تامین مالی ارزان قیمت برای شرکت‌های سرمایه پذیر و پروژه‌های در دست اجرا وجود دارد و هم سرمایه‌گذاران در بنگاه اقتصادی مشارکت داشته و متناسب با اجرای پروژه و رشد بنگاه، ارزش دارایی (سهام) سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده