تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۲۴۴۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با اجرای دستورالعمل جدید بازارگردانی رقم می‌خورد؛

بهبود نقدشوندگی سهام شرکت‌های کوچک

‌می‌متالز - اعمال دستورالعمل جدید بازارگردانی منجر به بهبود وضعیت نقدشوندگی بازار به خصوص در سهام شرکت‌های کوچک‌تر خواهد شد که برخی از آن‌ها حتی تا پنج ماه قفل و در صف فروش بودند.

به گزارش می‌متالز، مدیر تحلیل و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان داریوش به مزایای دستورالعمل جدید بازارگردانی اشاره کرد و گفت: طی روز‌های گذشته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس صحبت‌هایی در خصوص تغییر روش انجام عرضه‌های اولیه و نیز بازارگردانی شرکت‌ها مطرح کرد که اجرای آن‌ها می‌تواند در تغییر روند معاملات بازار تاثیرگذار باشد.

رسول جاویدی، افزود: براساس دستورالعمل جدید، قرار گرفتن مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس‌ها براساس رتبه بندی نقدشوندگی سهام شرکت‌ها صورت می‌گیرد که در نوع خود تصمیم مثبت و اثرگذاری بر بازار است.

او با بیان اینکه در این زمینه نخستین سوال مدنظر این است که با توجه به وجود تفاوت در ماهیت هر صنعت، طبقات نقدشوندگی به چه صورت انجام می‌شود، اظهار کرد: در ابتدا باید دید طبقه بندی نقدشوندگی شرکت‌ها بر چه اساسی انجام می‌شود و در نهایت برای انتخاب تعداد بازارگردان‌ها برای سهم مدنظر و براساس کوچکی و بزرگی آن‌ها تعیین تکلیف شود.

جاویدی ادامه داد: پیش از این یکی از موارد مشکل ساز در فعالیت بازارگردانی این بود که به دنبال افزایش سرمایه‌های انجام شده در بازار، تغییری در تعهدات بازارگردان حاصل نمی‌شد، اما در دستورالعمل جدید این مساله رفع شده است و این تغییر در نوع خود مثبت خواهد بود.

مدیر تحلیل و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان داریوش به دیگر تغییر اعمال شده در دستورالعمل بازارگردانی شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: رتبه بندی بازارگردان‌ها از دیگر مسایل مطرح شده در دستورالعمل جدید بازارگردانی است، بیشتر فعالان حاضر در بازار از ارزیابی بازارگردان‌ها استقبال می‌کنند، زیرا از این طریق می‌توان اقدام به انتخاب بازارگردان‌های برتر کرد.

او اظهار کرد: از بورس انتظار می‌رود تا تعداد بیشتری شرکت و نیز شرکت‌های برتر را در اختیار بازارگردان‌هایی قرار دهند که از سابقه‌ای مثبت برخوردارند، اما باید به این نکته توجه کرد که برخی صندوق‌های بازارگردانی به تازگی تاسیس شده اند و نیازمند زمان هستند تا فعالیت آن‌ها به روال عادی برسد.

جاویدی خاطرنشان کرد: در دستورالعمل جدید به ارتباط مستقیم رتبه بندی بازارگردانی با کارمزد دریافتی آن‌ها اشاره شده است؛ بنابراین کارکرد‌های تشویقی که برای بازارگردان‌ها در نظر گرفته شده است از جمله موارد مثبتی هستند که صندوق‌ها را به سمت فعالیت بیشتر در زمینه بازارگردانی سوق می‌دهند.

مدیر تحلیل و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان داریوش خاطرنشان کرد: در زمان افت بازار شاهد بودیم سهم‌هایی که در برخی از روز‌های معاملاتی حجم مبنا را پر نمی‌کردند و وارد گره معاملاتی می‌شدند بازارگردان آن‌ها بنابر دلایلی غیر فعال بود و اقدامی برای بهبود فعالیت آن‌ها صورت نمی‌گرفت، در حالی که این مشکل هم در تصمیم گیری جدید سازمان بورس برای فعالیت بازارگردان‌ها با تغییر همراه شده است.

او با اشاره به اینکه مشکلات مالی بازگردان‌ها از عمده‌ترین مشکلاتی است که بازارگردان‌ها همیشه با آن روبرو بودند، گفت: انتظار می‌رود این مشکل در دستورالعمل جدید مورد بررسی قرار گیرد تا بازارگردان‌ها بتوانند با فراغ بال بیشتری اقدام به عملیات بازارگردانی سهام شرکت مدنظر خود کنند.

جاویدی ادامه داد: این اتفاق منجر به بهبود وضعیت نقدشوندگی بازار به خصوص در سهام شرکت‌های کوچکتر که برخی از آن‌ها حتی تا پنج ماه در صف فروش قفل بودند، خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر این نماد‌ها دارای بازارگردانی بودند پس به چه دلیل در زمان قرار گرفتن این سهام در صف فروش فعال نبودند؛ بنابراین باید اخطار‌هایی از طرف سازمان بورس به آن داده شود و بهتر است به دلیل عدم ایفای تعهدات خود به بخش نظارت سازمان بورس پاسخگو باشند. همچنین بهتر است تعداد بازارگردان‌ها در سهم‌های مختلف به منظور نقدشوندگی بیشتر، زیاد شود تا دیگر کمتر شاهد قفل شدن سهام در صفوف خرید یا فروش باشیم و بازار بیشتر در حالت تعادل باشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده