تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۰۱۱۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سمت و سوی نماگر بازار سهام بررسی شد

منطقه مرزی شاخص بورسی

‌می‌متالز - عملکرد درخشان بورس تهران در سال جاری همچنان ادامه‏دار است و شاخص‌های سهامی به پیشروی خود در سطوح تاریخی ادامه می‏دهند.

به گزارش می‌متالز، در روز گذشته شاخص کل بورس تهران موفق شد برای نخستین‌بار در تاریخ خود وارد ابرکانال ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحدی شود. تزریق پول از سوی حقیقی‏ها به گردونه معاملات سهام نیز همچنان ادامه دارد و روز گذشته ۹۶۰میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شد تا با رشد قیمت‏ها در تالار شیشه‏‏ای، بازدهی شاخص هموزن از ابتدای سال جاری به ۵/ ۴۴ درصد برسد. آیا روند صعودی این روز‌های بورس تهران همچنان تداوم خواهد داشت؟

عملکرد خوب بورس تهران در بهار ۱۴۰۲ همچنان ادامه دارد و بازار سهام که در آخرین ماه از زمستان سال‌قبل موفق شده‌بود به حال و هوای بهاری تغییر وضعیت دهد، در بهار امسال نیز برای همراهان و سهامداران خود، به‌معنای واقعی کلمه روز‌های بهاری خلق کرده‌است. نماگر‌های بازار سهام، در کنار یکدیگر به پیشروی خود در قله‌های تاریخی ادامه می‌دهند و در این میان سوال مهمی که به اذهان برخی از سهامداران خطور کرده، این است که نقطه پایان روند صعودی اخیر بورس کجا است؟ آیا روند صعودی این روز‌های بورس تهران همچنان تداوم خواهد داشت؟ آیا در صورت تغییر روند در کلیت بورس تهران، بازار سهام به مانند سال‌۹۹ گرفتار ریزش خواهد شد؟

آمار معاملاتی

بازار سهام در تداوم روند پرفروغ معاملاتی خود در سال‌جاری، در روز سه شنبه نیز به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد. در روز گذشته، شاخص‌کل بورس تهران، با جهش ۳۷‌هزار‌واحدی با قدرت توانست محدوده ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار‌واحدی را فتح کند. نماگر هم وزن نیز توانست با صعود ۴۸/ ۲‌درصدی همراه شود و به حرکت خود در کانال ۸۰۰‌هزار‌واحدی ادامه دهد. شاخص‌کل فرابورس نیز با افزایش ۸۵/ ۱‌درصدی مواجه شد. همچنین در روز گذشته شاهد تزریق ۹۶۰‌میلیارد تومانی پول از سمت کد‌های حقیقی به گردونه معاملات سهام بودیم. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز رقم ۱۳‌هزار و ۱۳۹‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.

دلایل استقبال از بورس

تاخت و تاز قیمت‌ها در بورس تهران همچنان ادامه دارد و بازار سهام در سه ماه اخیر عملکرد فوق العاده‌ای از خود برجای گذاشته است، به‌گونه‌ای‌که از ابتدای سال‌شاخص‌کل موفق شده بازدهی ۵/ ۲۸‌درصدی را ثبت کند. در همین مدت شاخص هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، بازدهی فوق العاده ۴/ ۴۴‌درصدی را ثبت کرده‌است. بازدهی بازار فرابورس نیز ۳۰‌درصد بوده‌است. از دلایل استقبال از بازار سهام در سال‌جاری می‌توان به قیمت معقول در بازار سهام نسبت به سایر بازار‌ها اشاره کرد. در حال‌حاضر شاخص‌های قیمتی در اکثر بازار‌های موازی در سطح بالایی قرار دارند و به‌نوعی به دلیل چشم انداز مثبت انتظارات تورمی آتی، گرفتار حباب شده‌اند.

همین موضع موجبات استقبال از بازار سهام ر ا در بین سرمایه گذاران فراهم کرده‌است. از سوی دیگر، خوش‌بینی‌های شکل گرفته در کلیت بازار سهام به تداوم حرکت این بازار در مسیر صعودی سبب‌شده که پول‌های سرگردان در سطح جامعه روانه بورس تهران شود و قیمت‌های این بازار را به سطوح بالاتری پرتاب کند. بازار سهام بالاخره با ثبت عملکرد مناسب در سه‌ماهه اخیر توانست خود را از قید و بند‌سقف‌ها و قله‌های تاریخی ثبت شده در سال‌۹۹ برهاند و بخش‌اعظم جاماندگی خود را در قیاس با سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری جبران کند، اما ادامه حرکت بازار سهام در این روز‌ها با استمداد تزریق پول‌های حقیقی‌ها تداوم پیدا می‌کند؛ در واقع سرمایه گذاران حقیقی و خرد بازار سهام در این روز‌ها برای در امان ماندن از گزند تورم و حفظ ارزش پول با توجه به نرخ بهره حقیقی منفی که در بانک‌ها پرداخت می‌شود و با توجه به عدم‌جذابیت سایر بازار‌های موازی، با توجه به اینکه بازار سهام در سه ماه اخیر عملکرد مناسبی داشته و کم و بیش شاهد احیای اعتماد در این بازار بوده ایم، بنابراین بخشی از مردم عادی این بازار را به‌عنوان مامنی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده اند.

متغیر‌های پولی و بازار

بانک‌مرکزی آمار کل‌های پولی را تا پایان بهمن ماه منتشر کرده و نقدینگی کشور تا پایان بهمن به ۶ هزار و ۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. در ماه‌های اخیر همواره سهم شبه پول از نقدینگی کاهش یافته و به موازات آن بر سهم پول افزوده شده است. با توجه به اینکه پول نسبت به شبه پول سیالیت بیشتری دارد و به راحتی می‌تواند تبدیل به دارایی شود، می‌توان گفت که در ماه‌های اخیر آتش انتظارات تورمی در داخل کشور مجددا شعله ور شده و با توجه به نرخ بهره حقیقی منفی، سپرده‌های بانکی برای سرمایه گذار جذابیت چندانی ایجاد نمی‌کند و سرمایه گذار برای حفظ ارزش پول و در امان ماندن از گزند تورم، پول خود را از حالت سپرده خارج و به پول نقد تبدیل می‌کند.

پول نقد نیز برای حفظ ارزش راهی بازار‌های دارایی می‌شود و تبدیل به مسکن، سهام، دلار، طلا، خودرو و دارایی‌های دیگری می‌شود که سرمایه گذار تشخیص می‌دهد قابلیت و پتانسیل حفظ ارزش پول وی را دارند. در ماه‌های اخیر نمود عینی و مصداق بارز قضایای مذکور را در نقش‌آفرینی عوامل فوق در التهاب بازار‌های دارایی شاهد بودیم، جایی‌که شاهد یک رشد دسته جمعی دیگر در بازار‌ها بودیم و رشد‌ها تا جایی ادامه یافت که قله‌های جدیدی در بازار‌ها فتح شد و کف‌های قیمتی نیز بالاتر آمد. دلار در یک روند صعودی کوتاه مدت به حوالی ۶۰ هزار تومان رسید و سکه امامی کانال ۳۰ میلیونی را فتح کرد. التهاب در بازار مسکن تهران نیز تا جایی پیش رفت که مرکز آمار و بانک مرکزی به دلایل و بهانه‌های مختلفی مانند تاثیر تورم ملکی بر رشد قیمت‌ها در سایر بازار‌ها از انتشار آمار و اطلاعات معاملات مربوط به مسکن تهران ممانعت به عمل آوردند. در بورس، اما موتور قیمت‌ها دیرتر و با تاخیر زمانی روشن شد، با این وجود بورس تهران در دو ماه اخیر توانست بخش‌اعظم شکاف بازدهی میان شاخص‌های اصلی خود و سایر بازار‌ها را جبران کند و تقریبا خود را با سایر بازار‌ها همگام کند.

در رشد اخیر بازار سرمایه که بخش اعظم آن در سه ماه اخیر حادث شده، بعضی از نماد‌ها توانسته‌اند رشد‌های بیش از ۱۰۰ درصد را نیز ثبت کنند. می‌توان گفت که بخشی از پولی که در ماه‌های اخیر بازار سهام را به‌عنوان مامنی برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته، از بطن سپرده‌های بانکی روانه بازار سهام شده است که همان طور که گفته شد این موضوع در افزایش نسبت پول به شبه پول نیز نمایان است و این نسبت در پایان بهمن به رقم ۹۲/ ۳۳ رسیده که چنین ارقامی در این نسبت از سال‌۹۰ بی سابقه بوده‌است.

تکرار تاریخ در بورس

در صورت ادامه روند صعودی کوتاه‌مدت مهم‌ترین منطقه‌ای که می‌تواند مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شود، محدوده مقاومتی ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد است. شکسته‌شدن این ناحیه قیمتی به سمت بالا، امید‌ها را برای ادامه روند صعودی برای یک هفته دیگر افزایش می‌دهد. این منطقه برای تحلیلگران جسور از اهمیت خاصی برخوردار است. به‌نظر می‌رسد شاخص برای عبور از این ناحیه مقاومتی به سمت بالا با مشکلاتی مواجه شود. ایفای نقش مقاومتی با برخورد شاخص به این منطقه برای خریداران بسیار ریسک پذیر و فروشندگان بسیار ریسک گریز از اهمیت خاصی برخوردار است. عبور شاخص از محدوده یادشده به سمت بالا برای خریداران کمی ریسک گریز و فروشندگان کمی ریسک پذیر مهم است. در صورت کاهش قیمت سهام شرکت‌های مربوط به صنایع فلزات اساسی، بانک و دو صنعت بزرگ پتروشیمی و پالایشی؛ محدوده خط روند صعودی کوتاه مدت می‌تواند نقش حمایتی با قدرت متوسط داشته باشد. شکسته‌شدن این محدوده به سمت پایین مخصوصا با حجم زیاد نشانه شروع اصلاح قیمت‌ها خواهد بود و امید‌ها را نسبت به افزایش بیشتر قیمت‌ها کاهش می‌دهد.

این شکست مشکلاتی را در روند صعودی کلی به‌وجود خواهد آورد. مسائلی همچون هیجانی عمل‌کردن سهامداران خرد و تازه‌وارد برای حفظ ارزش نقدینگی خود که با خروج پول حقیقی‌های بازار همراه خواهد شد و همچنین هدایت این نقدینگی به سمت بازار‌های موازی همانند دلار و سکه که با افزایش تقاضای آن‌ها درخشان نیز صعودی خواهد شد و تغییرات افزایش و کاهش شاخص‌های بورسی با شدت بیشتری انجام خواهد شد. این منطقه برای تحلیلگران محافظه کار از اهمیت خاصی برخوردار است. ایفای نقش حمایتی با برخورد شاخص به محدوده برای خریداران بسیار ریسک گریز و فروشندگان بسیار ریسک پذیر از اهمیت خاصی برخوردار است. عبور شاخص از محدوده خط روند کوتاه مدت به سمت پایین برای خریداران ریسک گریز و فروشندگان ریسک‌پذیر بسیار مهم است. در صورت شکسته‌شدن محدوده خط روند صعودی کوتاه مدت، مهم‌ترین منطقه‌ای که می‌تواند مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شود سطح حمایتی ۲‌میلیون و ۲۱۰‌هزار واحد و در نهایت نیز یک‌میلیون و ۸۵۰‌هزار واحد است. شکسته‌شدن این محدوده به سمت پایین نشانه نزولی نیست، ولی روند صعودی را کند می‌کند و ترس سهامداران را از احتمال تشکیل یک روند نزولی کوتاه مدت افزایش می‌دهد. این محدوده برای تحلیلگران محافظه کار از اهمیت خاصی برخوردار است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده