تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۴
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۲۲۸۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد؛

افزایش اقبال عموم به بازار سرمایه با ارتقا سواد مالی

‌می‌متالز - دانیال آستانه گفت: هرچقدر سطح دانش مالی افراد ارتقاء یابد هم تصمیمات اشتباه کاهش می‌یابد وهم اقبال عمومی نسبت به بازار و سرمایه‌گذاری بلند مدت افزایش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، دانیال آستانه، کارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه با ماهیت و اثر ارتقا سواد مالی بر بازار سهام اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در حال‌حاضر در حوزه سواد مالی با آن مواجه‌ایم انتقاد‌های متعدد و متنوعی است که عموما افرادی که به نوعی با بازار سرمایه در ارتباط هستند نسبت به مدیران نهاد‌های مالی در زمان‌های مثبت و منفی بازار وارد می‌کنند.

وی افزود: ارکان فقط وظیفه ایجاد زیر ساخت و بهینه‌گی عملیات را بر عهده دارند، اما تصور سرمایه‌گذاران تازه وارد این است که روز‌های منفی بازار سهام به سبب عملکرد نامناسب ارکان بازار است، در حالی که بر اساس اصول اقتصادی هر زمانی که متغیر‌های اقتصادی خرد یا کلان عملکردشان در فضای اقتصادی تاثیر بگذارند، اثرات آن‌ها در بازار سهام مشاهده خواهد شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: فعالانی که در سال ۹۸ و ۹۹ به صورت ناگهانی و عمدتا بدون هیچ آمادگی وارد بازار سرمایه شدند، عموما دارای باور‌های نادرست نسبت به سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه و تحلیلگری مالی بودند، که این مسائل نشان از اقدامات انجام نشده زیرساختی است که می‌بایست بستر دانش و اطلاعات مالی برای نوسهامداران ایجاد می‌شد تا شاهد خلاء دراین سال‌ها نباشیم.

آستانه در ادامه گفت: نهاد قانون‌گذار در یک برهه از زمان به الزام آموزش اشخاص قبل از دریافت کد بورسی ورود کرد که الزام چنین اقدامی صحیح نبود، زیرا باید شرایطی فراهم می‌شد که افراد برای آنکه دچار زیان نشوند خود به صورت داوطبانه آموزش‌های لازم را برای ورود به بازار سرمایه ببینند.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که باید در ارکان بالادستی بازار سرمایه صورت پذیرد چینش یک نقشه راه آموزشی جامع از جمله (سر فصل‌های مشخص آموزشی، سند آموزشی و...) برای اشخاصی است که می‌خواهند به بازار سرمایه ورود کنند.

این کارشناس ارشد بازار ضمن اشاره به سطح بندی آموزش‌های مالی و سهامداری، گفت: آموزش‌هایی که در خصوص حوزه بازار سرمایه صورت می‌گیرد باید کیفیت سنجی و صحه گذاری شوند، زیرا با اجرای این امر آگاهی سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار ارتقاء خواهد یافت.

آستانه بیان کرد: بحث فرهنگ سازی سرمایه‌گذاری در بورس را باید در سطح جامعه گسترش دهیم، تا این مساله برای اقشار مختلف جامعه نهادینه شود.

وی تاکید کرد: هرچقدر سطح دانش مالی افراد ارتقاء یابد هم تصمیمات اشتباه کاهش می‌یابد و هم اقبال عمومی نسبت به بازار و سرمایه‌گذاری بلند مدت افزایش می‌یابد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان بیان کرد: از جمله مزایای بازار سرمایه این است که افراد با هر مبلغی که بخواهند می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند، در همین راستا بهتر است آموزش‌های مالی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان بورس به عنوان یکی از دروس مهم در مدارس تدریس شود. این گام شروعی برای گسترش موضوع در سطح دروس دانشگاهی است و عملا آغازی خواهد بود تا از نوجوانی فرزندانمان با درک روشنی از سرمایه‌گذاری روبرو شوند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده