تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۱۵۱۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو شورای عالی بورس اعلام کرد؛

عملکرد صحیح ناظر بازار سرمایه در بررسی کد‌های متخلف

‌می‌متالز - احسان دشتیانه گفت: سازمان بورس در تعریف و شناخت مرز تخلف به خوبی عمل کرده و اجازه آسیب به حریم خصوصی افراد را نداده است.

به گزارش می‌متالز، احسان دشتیانه به ارزیابی عملکرد بخش نظارت بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت: نظارت بر بازار سرمایه یک شمشیر ۲ لبه بوده و دارای ۲ طرف است که یک‌طرف از این شمشیر مربوط به ایجاد فضای ناامن برای تخلف و طرف دیگر برای ایجاد فضای امن برای فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر نظارت انجام‌شده از یک حدی بگذرد و دیگر مرز خود را نشناسد، می‌تواند منجر به ایجاد فضای ناامن و ترس بازار از فضای ایجاد می‌شود.

عضو شورای عالی بورس گفت: این موضوع که همه فعالان بازار به‌محض کسب سود از بازار ترس از پاسخگویی به نهاد ناظر بازار داشته باشند، چندان مساله درستی نیست و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک اقدام درست در بازار تلقی کرد.

دشتیانه ادامه داد: فردی که به‌صورت اتفاقی از تصمیمات اتخاذشده آگاه شده و به‌منظور حفاظت از دارایی‌های در اختیار خود اقدام به فروش سهام کرده است نباید به‌عنوان فرد متخلف مورد شناسایی و برخورد قرار بگیرد.

به گفته وی، اگر قرار باشد به‌صورت دائم بر طبل نظارت و برخورد با کد‌های متخلف کوبیده شود، به‌نوعی آدرس غلط را به بازار داده‌ایم.

عضو شورای عالی بورس با اعتقاد بر اینکه برخورد با این افراد چیزی را به بازار بازنمی‌گرداند، بیان کرد: مطرح شدن چنین صحبت‌هایی به معنای عدم انجام نظارت بر بازار نیست بلکه باید به طور حتم نظارت در وقت مناسب انجام شود تا هیچ حاشیه امن تخلفی برای فرد ایجاد نشود.

دشتیانه اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در تعریف و شناخت مرز تخلف به خوبی عمل کرده و اجازه آسیب به حریم خصوصی افراد را نداده است.

وی در ادامه به خبر‌های منتشر شده طی چند وقت گذشته مبنی بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و نیز تاثیر منفی آن بر بازار، گفت: طبق قانون، خبر باید در همان زمان به اطلاع همه فعالان بازار می‌رسید، در آن زمان هم اگر این اتفاق رخ می‌داد همه اقدام به فروش سهام در بازار می‌کردند.

این کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه عدالت، شفافیت و کارایی سه شاخصه مهم بازار سهام است و باید به طور حتم این مساله مورد رعایت قرار بگیرد، گفت: بخش نظارت سازمان بورس همه کد‌های معاملاتی را که در خصوص نرخ خوراک رفتار معاملاتی غیرعادی داشتند، بررسی کرد و اقدام درستی را نسبت به این اقدام انجام داده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده