تاریخ: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۹
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۴۰۲۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل کارشناس بازار سرمایه از:

اثر ۴ متغیر بر بورس و پیش بینی تا پایان سال / طولانی‌ترین دوره ریزش

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اعلام طولانی‌ترین دوره ریزش و تحلیل اثر ۴ متغیر بر بورس، پیش بینی کرد بازار سهام تا پایان سال با روند متعادلی همراه شود.

به گزارش می‌متالز، همایون دارابی با اشاره به اینکه بررسی روند تاریخی، نشان از بازگشت ثبات به بازار سرمایه دارد گفت: بلند‌ترین دوره ریزش و افت بازار مربوط به سال ۹۲ بود و بازار رکودی ۱۷ ماهه را تجربه کرد. از زمان ریزش بازار در سال ۹۹ حدود ۱۴ ماه می‌گذرد و پیش بینی می‌شود، بازار در انتهای دوره ریزشی قرار دارد.

وی افزود: در کوتاه مدت انتظار می‌رود، بازار روند تعادلی را تجربه کند. مشروط به اینکه اخبار منفی از بودجه سال آینده به بازار ارسال نشود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نتیجه مذاکرات برجام، تاثیر چندانی بر بازار ندارد و بیشتر عوامل داخلی، بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. البته نتیجه مذاکرات وین هم اثری کوتاه مدت تا حدود ۲۰ درصد ایجاد می‌کند، اما موضوعی نیست که بازار معطل آن بماند.

دارابی گفت: متغیر‌هایی مانند فروش اوراق تاثیر بیشتری بر بازار دارند. در حال حاضر دولت این اوراق را به بانک‌ها و صندوق‌ها می‌دهد و دیگر منابعی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند و موجب می‌شود، نرخ بهره اوراق افزایش پیدا کند. دولت باید به جای فروش اوراق و ادامه این چرخه معیوب به فروش اموال مازاد بپردازد، اما هنوز اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: وزارت اقتصاد تنها بازیگر فرآیند اقتصادی نیست و مجموعه دولت است که ۴ عامل سیاست گذاری دستوری، نرخ ارز در بازار، نرخ بهره و بودجه‌های سالانه را تعیین می‌کند که همگی بر بازار سرمایه تاثیر مستقیم دارند.

دارابی ادامه داد: نرخ بهره از ابتدای سال جاری ۳ درصد افزایش یافته که تاثیر ریزشی آن در بازار مشاهده می‌شود. همچنین فاصله دلار نیمایی و بازار آزاد در حدود ۹ هزار تومان است که تاثیر مستقیمی بر سود سازی شرکت‌های صادرات محور بورس دارد. هر تغییری در این ۴ عامل بر بازار اثر می‌گذارد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده