تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۵۰۸۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد؛

بهبود چشم‌انداز معاملات در بازارسرمایه با اجرای مصوبه «افزایش نمایش عمق مظنه»

‌می‌متالز - همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است از سال آینده به سبب اجرای مصوبه افزایش سطح نمایش عمق مظنه‌ها، چشم‌انداز معاملات نیز روند بهتری را تجربه خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، روز شنبه مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جدیدترین جلسه خود، ضمن تاکید بر تقویت سامانه‌های نظارتی و آموزش همگانی مبنی بر اینکه ارزش ذاتی هر سهم نه از میزان عمق مظنه‌ها (سفارش‌های خرید و فروش) بلکه از عوامل کلان اقتصادی و عوامل بنیادین مرتبط به هر شرکت تعیین می‌شود، تصمیم گرفت که عمق مظنه در اختیار همگان قرار بگیرد، به نحوی که زین پس تمامی معامله‌گران آنلاین هم بتوانند این خدمت را از کارگزاران خود دریافت کنند.

همچنین در ادامه نیز محسن خدابخش معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، در گفتگو با اخبار شبانگاهی شبکه یک در خصوص زمان اجرای این مصوبه، بیان کرد: در راستای ارتقای شفافیت معاملات روزانه و همچنین افزایش ضریب نفوذ معاملات آنلاین، نمایش عمق مظنه‌ها به ۲۰ مظنه افزایش می‌یابد و از ۱۵ فروردین هم اجرا خواهد شد.

همایون دارابی، کارشناس ارشد بازارسرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا عملیاتی شدن این تصمیم و نمایش عمق مظنه، تاثیری در کشف قیمت و یا تغییر رفتار مردم در خرید و فروش سهام دارد، اظهار کرد: تا چندی پیش یکی از انتقادات به سامانه‌های آنلاین و عدم تقارن اطلاعاتی میان فعالان مختلف بازارسهام به مساله «دیدن مظنه سهام» باز می‌گشت، زیرا این سیستم‌ها تنها امکان مشاهده ۵ ردیف عرضه و تقاضا را برای سهامدار فراهم می‌کردند.

او افزود: اکنون نیز فقط استیشن‌های معاملاتی می‌توانند کل مظنه‌ها را ببینند که همین مساله نوعی عدم تقارن اطلاعاتی را در بازار سهام فراهم کرده است.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه در بررسی نمایش عمق مظنه در بازارسهام سایر کشورها، گفت: در بازارسهام سایر کشور‌ها مشاهده عمق مظنه‌ها با دریافت هزینه در اختیار معامله‌گران و فعالان بازار قرار می‌گیرد.

دارابی تصریح کرد: اجرای مصوبه مشاهده عمق مظنه‌ها به ۲۰ مظنه می‌تواند چشم انداز بهتری را به سهامداران در هنگام معاملات بدهد.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه در پایان ضمن اظهار امیدواری نسبت به وضعیت بازارسهام در سال آینده، گفت: مطابق اصول اقتصاد مالی هر گامی که در راستای شفافیت و ثبات بازارسهام برداشته شود به نفع سهامداران خواهد بود؛ از سوی دیگر نیز اکنون وضعیت بازارسهام نسبت به چندسال گذشته کاملاً متفاوت‌تر شده و به همین دلیل ضروری است مسوولان در اخذ تصمیمات اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده