تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۰۳۲۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امکان پوشش ریسک، تفاوت مهم بورس با سایر بازار‌ها

‌می‌متالز - سرمایه گذاری در بازار ارز با ریسک زیادی همراه است، اما با ابزار‌های متنوع در بورس می‌توان نوسانات زیادی را پوشش داد.

به گزارش می‌متالز، کوروش آسایش؛ در رابطه با مقایسه بازار‌های مالی گفت: در سال گذشته تنوع ابزار‌های مالی بهتر شده و ابزار‌های اختیار معامله نیز گسترش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از اوراق ریسک خود را در این بازار پوشش دهند.

وی افزود: این درحالی است که سرمایه گذاری در بازار ارز با ریسک زیادی همراه است و با اتفاقات سیاسی، این بازار نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ولی در بورس ابزار‌های متنوعی برای پوشش ریسک وجود دارد و سهامداران می‌توانند با خرید بعضی از اوراق اختیار، سهام خود را در مقابل ریسک پوشش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر روشن بودن آینده بازار سرمایه گفت: بورس در ۲ الی ۳ سال گذشته تاحدودی سرکوب شده و نتوانسته خود را با تورم بالا بکشد، به همین دلیل در شرایط فعلی این بازار ارزندگی بالایی دارد که حرکت صعودی خود را از ۶ ماه گذشته شروع کرده است.

وی ادامه داد: بورس با گزارش‌های پایانی سال ۱۴۰۱ می‌تواند جانی دوباره بگیرد، تعدادی از شرکت‌های بورسی رشد دارند و شرکت‌های دارایی محور نیز دارای وضعیت خوبی هستند به علت اینکه طی این سال‌ها دارایی این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است. در چندین ماه گذشته شاهد بودیم که پول مسیر خود را به خوبی پیدا می‌کند و در صنایع مختلف می‌چرخد و گاهی بعضی از صنایع با توجه به عوامل بنیادین رشد خوبی می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار سرمایه مردم می‌توانند با استفاده از روش غیر مستقیم تاحدودی ریسک خود را پوشش دهند و همین طور افرادی که علاقه به سرمایه‌گذاری امن دارند می‌توانند از اوراق با درآمد ثابت استفاده کنند.

آسایش در مقایسه دو بازار ارز و سرمایه گفت: اگر از موضوع ریسک و نوسان چشم پوشی کنیم باید بگوییم که بورس تنها بازاری است که به وضعیت تولید و اقتصاد کشور کمک می‌کند، به عبارتی بازار مسکن، خودرو و ارز را نمی‌توانیم مولد بدانیم، بازار سرمایه نیز باید به خوبی در جهت پروژه‌های عمرانی و زیر ساختی مدیریت شود، چون به گفته رئیس سازمان بورس روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه می‌شود که با مدیریت درست می‌توان این نقدینگی را به سمت تولید حرکت داد.

وی در پایان تاکید کرد: با مدیریت بازار سرمایه علاوه بر دریافت بازده برای سرمایه گذاران، عموم مردم نیز چه به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند در تولید مشارکت داشته باشند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده