تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۰۳۲۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برخی قوانین اولیه دولت‌های گذشته باعث نوسان بازار ارز و سکه می‌شود

‌می‌متالز - عضو اتاق ایران گفت:برخی از قوانین اولیه مصوب در دولت‌های گذشته، نقش مهمی در نوسان بازار ارز و طلا دارد که باید اصلاح شود.

به گزارش می‌متالز، مهراد عباد، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در خصوص تاثیر قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بازار ارز و طلا، اظهارداشت: کلیات این طرح بسیار خوب و مثبت است، اما نتایج مثبت اجرای این طرح زمانی کاملا مشخص می‌شود که برخی از قوانین اولیه که مربوط به دولت‌های گذشته هستند، مورد بازنگری و تغییر قرار گیرد. برخی از همین قوانین اولیه به ایجاد رانت در بازار ارز و طلا دامن می‌زند که امیدوارم این موضوع در جزئیات طرح مالیات بر سوداگری مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به دلایل سوق پیدا کردن مردم به سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا، گفت: ما در کشورمان شاهد خرید و فروش کالا‌هایی هستیم که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست، مثلا سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه و خودرو که متاسفانه به واسطه قوانین و مقررات تدوین شده در سال‌های گذشته باعث سوق پیدا کردن عموم مردم به این بازار‌ها شده است.

عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران به راهکار‌های اخیر بانک مرکزی برای کنترل بازار و به حاشیه راندن دلالان و واسطه گران، اشاره و تصریح کرد: تا مدت‌ها شاهد بودیم که ارز ارزان به هر کد ملی پرداخت می‌شد، طبیعتا دلال‌ها هم به سرعت وارد این بازار شدند و با استفاده از کارت ملی مردم عادی، سود‌های کلان بردند. در این راستا بحث افتتاح حساب ارزی به میان آمد که توانست تا حد زیادی این بازار سیاه را از بین ببرد و مبلغ هر چند محدود ارز را به طور قانونمند به دست مشتریان واقعی برساند.

عباد افزود: کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه بسار خوب و امیدوارکننده است، ولی جزئیات آن همچنان نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد؛ بی تردید این طرح باید با دقت خاصی اجرایی شود تا در نهایت با حداقل نارضایتی مردم و سرمایه گذاران در بازار‌های مختلف، شاهد کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران از بازار باشیم.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده