تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۲۱۶۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
درخواست فعالان بازارسرمایه از بهارستان نشینان؛

عبدالحمیدی: بورس قربانی سیاست‌های دستوری

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دخالت دولت در بازار و قیمت‌گذاری دستوری گفت: بورس یکی از قربانیان اصلی سیاست قیمت گذاری دستوری است که این سیاست در شکل‌ها و مدل‌های مختلف مانند دست کاری نرخ‌های گاز، فولاد، خودرو وسایر بازار‌ها باعث ضربات سنگینی به این صنایع می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مجید عبدالحمیدی در پاسخ به این سوال که اگر قرار بود در جلسه مجلس یک خواسته را مطرح کنید، چه بود؟ با تاکید بر اینکه دولت در قیمت گذاری دخالت نکند، گفت:تجربه نشان داده است قیمت گذاری دستوری از سوی دولت برای مصرف کننده هیچ نفعی به همراه نخواد داشت چه علم اقتصاد و چه تجربه چند دهه گذشته این را به‌خوبی در کشور اثبات کرده‌است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد با سرکوب قیمت‌ها صرفا تولید را به‌سمت نابودی سوق می‌دهیم.

وی افزود: اگر در هفته‌ها و ماه‌های آینده بحران در برخی از کالا‌ها را مشاهده شود به طورحتم حاصل سیاست اشتباه قیمت گذاری دستوری است.

این کارشناس بازار سرمایه بورس را نماینده‌ای از تولید در کشور است، گفت: قطعی برق در تابستان (ناشی از قیمت‌گذاری دستوری) افت شدید تولید سیمان و فولاد را به‌دنبال داشته‌است و به طور طبیعی سهامداران این صنایع (که عمدتا صندوق‌های بازنشستگی هستند) بیشترین زیان را از این قطعی ب متحمل شده اند.

عبدالحمیدی ادامه داد:. صنعت برق در بورس با کمترین نرخ بازده دارایی‌ها مواجه است و سود خالصی برای سهامداران خود ندارد.

وی به صنعت خودرو اشاره کرد و اظهارداشت: با اعمال قیمت گذاری دستوری، خودروسازان زیان سنگینی را متحمل شده‌اند و اثرات آن در معاملات سهام نیز مشاهده می‌شود. در نتیجه بورس یکی از قربانیان اصلی چنین سیاستی است که در شکل‌ها و مدل‌های مختلف مانند دست کاری نرخ‌های گاز، فولاد، خودرو وسایر بازار‌ها باعث ضربات سنگینی به این صنایع می‌شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده