تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۴۹۸۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بورس مطرح کرد:

مزایا و دلایل دفاع از معاملات الگوریتمی در بورس با وضع قوانین جدید

می متالز - تحلیلگر بورس با اشاره به مزایای معاملات الگوریتمی گفت: احتمالاً با وضع قوانین جدید، امکان استفاده از این معاملات برای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نیز فراهم خواهد شد.
مزایا و دلایل دفاع از معاملات الگوریتمی در بورس با وضع قوانین جدید

به گزارش می متالز، مجید عبدالحمیدی با بیان اینکه معاملات بورس در زمان راه اندازی بصورت فیزیکی و سنتی انجام می‌شد و برای خرید و فروش یک سهم باید حتماً مراجعات حضوری به تالار حافظ صورت می‌گرفت به مهر گفت: امروزه به لطف پیشرفت فناوری، سهامدار می‌تواند به راحتی پشت سیستم شخصی در منزل یا محل کار نشسته و قیمت سهم‌ها را بصورت آنلاین در وبسایت‌های مختلف نگاه کند و تصمیم به معامله بگیرد.

هیچ کس نتوانسته جلوی پیشرفت فناوری را بگیرد. ضمن اینکه نحوه معاملات و تعداد سهام حاضر در بورس نیز در گذر زمان تغییرات زیادی کرده است. به نحوی که حجم سرمایه یک فرد در نحوه معاملات وی تأثیر مستقیم گذشته و از طرفی با بزرگ‌تر شدن بازار و افزایش تعداد سهم‌ها، ذهن انسان به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، نمی‌تواند همه بازار را همزمان رصد کند از این رو، فناوری معاملات خودکار و هوش مصنوعی نیز وارد معاملات در بازارهای مالی شده است.

معاملات الگوریتمی یک ابزار معاملاتی است تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و استراتژی‌های مدنظر بصورت خودکار یا نیمه خودکار و البته با استفاده از کدهای برنامه‌نویسی شده یا سامانه‌های موجود، موقعیت‌های مناسب را شناسایی و آنها را در بهترین زمان موجود شکار کرد. بسیاری از افراد، معاملات الگوریتمی را با استراتژی معاملاتی یا فیلترنویسی اشتباه می‌گیرند در صورتی که اینها زیرمجموعه‌ای از معاملات الگوریتمی هستند. الگوریتم‌ها می‌توانند بیش از یک مورد باشند و بصورت ترکیبی و پیچیده مورد استفاده قرار بگیرند بخصوص اینکه آنها برای انجام معاملات، بررسی‌های مختلفی از جمله زمان‌بندی، قیمت و حجم را در بازار انجام می‌دهند و بر اساس دیتاهای موجود برای معاملات تصمیم‌گیری می‌کنند.

این ابزار کمک می‌کند تا بدون درگیر شدن احساسات و یا هیجان‌ها در بازار معامله کرد و در نهایت موجب افزایش حجم معاملات شد به همین دلیل در شرایط فعلی، بازارگردان ها با استفاده از این معاملات به راحتی تعهداتی همچون حجم تکلیفی و خرید در منفی‌ها، صف فروش و فروش در مثبت‌ها و صف خرید را به راحتی با سرعت بالا و بدون خطا انجام می‌دهند.

وی معتقد است باید قبول کرد بورس سال ۹۹ با بورس سال ۹۱ تفاوت‌های زیادی دارد و ایران هم باید همچون سایر کشورها به سمت استفاده از ابزارهای جدید برای تصمیم‌گیری بهتر و راحت‌تر در معاملات حرکت کند به نحوی که هر شخصی بتواند از این ابزارها برای معاملات در بازارهای مالی استفاده کند. از این ابزار فقط به قصد گرفتن سود در بازار نباید استفاده کرد بلکه گاهی اوقات از این ابزار فقط برای سیگنال‌گیری و محدود کردن تعداد فرصت‌های معاملاتی، سفارش‌گذاری خودکار یا مدیریت ریسک و سرمایه نیز استفاده شود.

برای استفاده از این شیوه باید به نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مناسب دسترسی داشت البته داشتن تخصص و تجربه در بورس نیز برای استفاده از معاملات الگوریتمی ضرورت محسوب می‌شود و در حقیقت، معاملات الگوریتمی به هیچ وجه مناسب افراد تازه‌کار نیست. این شیوه در تمامی بازارهای جهانی استفاده می‌شود و می‌توان ادعا کرد تمامی معاملات حجم بالا در بورس‌های بزرگ دنیا با استفاده از ربات انجام می‌شود.

فناوری معاملات الگوریتمی به سرعت در حال پیشرفت است و برنامه‌نویسان و تحلیل‌گران بسیاری ۱۰۰ درصد تمرکز را روی هوشمند سازی برنامه‌های معاملات الگوریتمی گذاشته‌اند. ضمن اینکه استفاده از این روش در بورس ایران نیز رواج دارد اما در حال حاضر عده کمی قادر به استفاده از این معاملات هستند که این موضوع درست نیست و باعث سود بردن عده‌ای خاص خواهد شد.

احتمالاً در آینده و با وضع قوانین جدید، امکان استفاده از معاملات الگوریتمی برای فعالان بورس تهران اعم از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نیز فراهم خواهد شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده