تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۱۵۹۳۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

نقش بازارگردان در بورس چیست

می متالز - سامانه‌های بازارگردانی خودکار، میتواند به توسعه بازار و عملیات بازارگردانی که در اخر منجر به افزایش نقدشوندگی سهم‌ها می‌شود، کمک بزرگی کند.
نقش بازارگردان در بورس چیست

به گزارش می متالز، مجید عبدالحمیدی معاونت توسعه بازار شرکت آیکو تحلیل با اشاره به نقش بازارگردان در بازار سرمایه گفت: یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های معاملات الگوریتمی، بازارگردانی الگوریتمی یا خودکار است. مارکت مِیکر یک “فعال بازار” یا عضوی از شرکتی است که اوراق بهادار را در قیمت مشخص‌شده در سیستم معامله‌گری خریدوفروش می‌کند. باوجودی که معنای لغوی Market Maker معادل “بازارساز” است، این اصطلاح در بورس تهران با نام “بازار گردان” نامیده می‌شود.

 

وی ادامه داد: بازارگردان برای انجام فعالیت‌های خود در بازار سرمایه به مواردی نیاز دارد که پول و دارایی دو نیاز اصلی به شمار می‌آید. از سوی دیگر باید شرایطی فراهم باشد تا این افراد به‌صورت مستقیم به سامانه معاملات دسترسی داشته باشند. "بازارگردانی" فعالیتی حرفه‌ای است و بازارگردان‌ها باید تخصص و دانش کافی در اختیار داشته باشند تا به‌وسیله آن بتوانند به‌درستی عمل کنند.

عبدالحمیدی افزود: بازارگردان نقش‌های زیادی در بازار سرمایه ایفا می‌کند که "افزایش قدرت نقد شوندگی" یکی از مهم‌ترین آن‌هاست و به‌این‌ترتیب بازارگردان باید مطمئن شود که عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار موردنظر در بازار وجود دارد. از سوی دیگر، باید شرایط مکانیزه کردن بازارگردانی نیز فراهم شود. به این معنا که سیستم نرم‌افزاری تصمیم می‌گیرد بر اساس تعهدات در روز چه تعداد از این ابزار را در چه قیمتی خریداری کند و چه مقدار از آن‌ها را در چه قیمتی به فروش برساند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در این شیوه معامله‌گر حذف می‌شود و فقط مدیر بازارگردانی استراتژی‌های معاملاتی خود را به سیستم رایانه می‌دهد. با توجه به دستورالعمل بازارگردانی اوراق بهادر، بازارگردان موظف است به‌طور دائمی مظنّه‌های خریدوفروش سهام خود را در قالب سفارش انباشته در دامنه مظنه مشخص و محدود وارد سامانه معاملاتی کند و در زمان کمی بعد از انجام معامله و کم شدن مقداری از حجم سفارش انباشته، سفارش‌های جدید با حداقل حجم تعیین‌شده را وارد سامانه کند. بازارگردان باید روزانه طبق قوانین سازمان، تعدادی سهام تعیین‌شده را خریداری کند که البته قوانین دقیق در قالب دستورالعمل بازارگردانی از طرف سازمان در هنگام بازارگردانی ارائه خواهد شد.

عبدالحمیدی در ادامه با اشاره به نقش ذاتی بازارگردان، اظهار کرد: بازارگردان، در زمان ریزش بازار، با منابع مالی که در اختیار دارد یا اعتباری که گرفته است، برای کنترل صف‌های فروش، سهام خریداری می‌کند. طبیعی است که برای تأمین وجه نقد خود مجبور به فروش هم هست و ازاین‌رو در بازار مثبت، سهام خود را عرضه می‌کند تا دوباره بتواند با منابع مالی، از بازار حمایت کند. در این حالت، از نوسان گیری بازارگردان یاد می‌شود که کاملاً امری طبیعی است. سرعت عمل بازارگردان در تشخیص جهت بازار و تعیین مظنه‌های خریدوفروش یکی از ویژگی‌هایی بازارگردان به شمار می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد عملکرد الگوریتم‌ها در بازارگردانی بیان کرد: الگوریتم‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند عملیات بازارگردانی را به‌صورت ماشینی و به بهترین نحو ممکن انجام دهد. سامانه‌های بازارگردانی خودکار، می‌تواند به توسعه بازار و عملیات بازارگردانی که در آخر منجر به افزایش نقد شوندگی سهم‌ها می‌شود، کمک بزرگی کند.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم برای کنترل هر چه‌بهتر این فرآیند، ترتیبی اتخاذ شود که در سریع‌ترین حالت ممکن شرکت‌ها و صندوق‌های بازارگردانی برای بازارگردانی سهام خود از این سامانه‌ها که مجوز فعالیت خود را از بورس و فرابورس دریافت کرده‌اند، استفاده کنند تا علاوه بر بالا رفتن سرعت عمل در تصمیم‌گیری‌ها، دیگر دلیلی برای عدم ایفای تعهدات روزانه خود نداشته باشند.

عناوین برگزیده