تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۹۸۵۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک مدرس بازار سرمایه مطرح کرد؛

تسریع در روند تامین مواد اولیه با بهره‌گیری از ابزار‌های معاملاتی بورس کالا

‌می‌متالز - مجید عبدالحمیدی گفت: ابزار‌های معاملاتی در بورس کالا علاوه بر شفافیت و قابلیت تنظیم‌گری، کمک زیادی به صنعت و تامین مواد اولیه می‌کند، زیرا یکی از نگرانی‌های اصلی تولیدکنندگان دو بحث مذکور است که بورس کالا به واسطه راه‌اندازی قرارداد‌های آتی و مشتقه ضمن کاهش هزینه‌ها، روند تهیه مواد اولیه را نیز سرعت می‌بخشد.

به گزارش می‌متالز، مجید عبدالحمیدی، مدرس بازار سرمایه در خصوص نقش بورس کالا در بحث مهار تورم و حمایت از تولید، اظهار کرد: بورس کالا بهترین مسیر برای کنترل تورم و جلوگیری از دلالی است معاملات خارج از بورس ضابطه‌مند نیست و طرف عرضه و تقاضا به طور کامل شفاف با هم در ارتباط هستند.

وی افزود: مواد اولیه تولید بعضی از محصولات با قیمت‌های جهانی و مطابق نرخ دلار افزایش یا کاهش می‌یابد، حال اگر میزان عرضه و تقاضا محصولات در بورس کالا به تعادل برسد، مسئله مذکور در بازه کوتاه مدت نمی‌تواند چندان بر قیمت محصولات اثر بگذارد.

این مدرس بازار سرمایه بیان کرد: ابزار‌های معاملاتی در بورس کالا علاوه بر شفافیت و قابلیت تنظیم‌گری کمک زیادی به صنعت و تامین مواد اولیه می‌کند، زیرا یکی از نگرانی‌های اصلی تولیدکنندگان دو بحث مذکور است که بورس کالا به واسطه راه‌اندازی قرارداد‌های آتی ومشتقه ضمن کاهش هزینه‌ها، روند تهیه مواد اولیه را نیز تسریع می‌بخشد.

عبدالحمیدی گفت: بورس کالا یکی از بستر‌ها و زمینه‌هایی است که می‌تواند ضمن ایجاد رقابت بین طرف عرضه با تقاضا بستر لازم را برای بهبود وضعیت تولید و رونق آن فراهم کند.

وی با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، بیان کرد: برخی متصور بودند که با عرضه خودرو در بورس کالا، ضمن افزایش کارخانه‌ای این کالای مصرفی، مشکلاتی نیز در این صنعت به وجود می‌آید، اما در عمل مطابق بررسی‌های صورت گرفته و آمار منتشره با عرضه خودرو در بورس قیمت بازار خودرو برای مدتی به ثبات لازم رسید که متاسفانه با متوقف شدن این موضوع دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم.

این مدرس بازار سرمایه گفت: تولید برای شکوفایی و رشد نیاز به تأمین مالی دارد در حال‌حاضر یکی مناسب‌ترین و امن‌ترین روش‌های تأمین مالی برای شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه است، که مسئولان می‌توانند به واسطه انتشار اوراق، افزایش سرمایه شرکت‌ها از تولید حمایت کنند.

عبدالحمیدی تصریح کرد: متأسفانه تأمین مالی از بازار سرمایه برای شرکت‌های تولیدی تنها مختص دولت و انتشار اوراق دولتی بوده و این تأمین مالی به شرکت‌های خصوصی و حتی خصولتی نیز نرسیده است، دولت می‌تواند با حمایت ویژه از بازار سرمایه، این بازار را برای سرمایه گذاری جذاب کند و هم زمان به تأمین مالی شرکت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی بپردازد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مولد، اظهار کرد: سفته بازی و نوسان گیری در هر بازاری سبب افزایش حباب، کاهش قدرت خرید مردم، ناترازی اقتصاد و حبس شدن منابع تولید در بازار‌های غیر مولد خواهد شد و دولت باید سریعاً سیاست‌های مالیاتی خود را در تمام بازار‌های موازی اجرایی کند.

این مدرس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: دولت برای آنکه تورم کاهش پیدا کند نیاز به اصلاحات گسترده در اقتصاد ایران دارد که اصلاحات آن می‌تواند موجب کاهش زیاندهی شرکت‌های دولتی، کاهش کسری بودجه دولت، کاهش خلق پول، کاهش نرخ تورم و تثبیت نرخ ارز شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده