تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۹۸۴۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

شرط طلایی شدن بورس در سال جاری با فراهم شدن عوامل رشد

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرط طلایی شدن بورس در سال جاری گفت: همه متغیر‌ها و عوامل رشد فراهم است.

به گزارش می‌متالز، مجید محمد علیزاده آرانی با اشاره به روند معاملات بورس در سال گذشته اعلام کرد: جذابیت بازار‌های ارز، سکه، مسکن، خودرو و سوءاستفاده از رانت‌های سرگردان در این بازار‌ها توسط برخی از سودجویان منجر به ایجاد برخی نوسانات در بورس و ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار‌های رقیب شد.

عدم شرایط پایدار و ثبات سیاسی، پیچیدگی‌های خاص برجام و عدم شفافیت اطلاعاتی دیگر عامل اثرگذار در معاملات بورس بود. عدم عملکرد صحیح بازارگردانی سهام شرکت‌ها موجب اعتراض اکثریت سرمایه‌گذاران شد و بازارگردان به جای تسهیل و روان‌سازی عملیات، زمینه‌ساز نوسان‌گیری در بازار شد.

عدم ثبات رویه و تغییرات لحظه‌ای در مقررات، دستورالعمل‌ها و اعمال سلیقه شخصی کارشناسان نظارتی در توقف و بازگشایی نمادها، تأیید و عدم تایید روزانه معاملات سهام بی تاثیر در عقب‌ماندگی معاملات بورس نسبت به سایر بازار‌ها نبود.

با عدم وجود سیستم‌های کنترلی و نظارتی منسجم و هماهنگ جهت افزایش اعتماد و اطمینان به ساز و کار‌های قانونی و صحیح بازار، ظن و گمان دستکاری معاملات به وسیله معاملات الگوریتمی، نوسان‌گیری اشخاص حقوقی و عدم بهره‌برداری و استفاده یکسان و یکنواخت برای مشتریان حقیقی و حقوقی از امکانات و زیرساخت‌های معاملاتی اثرگذار در نوسانات شاخص بورس در سال گذشته نبود.

اعتماد و اطمینان به سرمایه‌گذاری به مرور بدست می‌آید و به یکباره از دست خواهد رفت. اعتماد، اطمینان و جریان پول عامل اصلی در رشد بازار‌ها تلقی می‌شود. تا زمانی که اعتماد به سرمایه‌گذاری در بازار وجود نداشته باشد، شاهد جریان ورود نقدینگی نخواهیم بود و با سلب اعتماد از بازار‌ها خروجی پول و نقدینگی از بازار محرز خواهد شد. متأسفانه سال ۹۹ و نیز سلب اعتماد باعث خروج پول از بازار در اکثر روز‌ها و هفته‌ها شد که در این زمینه هیچ عاملی قوی‌تر از هوشمندی پول و سرمایه نباشد.

پول همواره مسیر را به راحتی پیدا می‌کند و جریان‌های نقدینگی را با خود همراه می‌کند. عقب‌ماندگی بازار به چنین عواملی مربوط می‌شود که البته باید دلایل رشد بازار ارز و بازار‌های رقیب را مورد توجه قرار داد تا بتوان علت عقب‌ماندگی بورس را بهتر درک کرد. متاسفانه در خصوص برخی عوامل مانند عرضه خودرو در بورس هماهنگی‌های لازم اقتصادی وجود نداشته و بازخواستی برای گفتمان‌های متضاد و متناقض انجام نشده است.

عامل ضرر و زیان جبران ناپذیری بر پیکر اقتصاد

تعدد نهاد‌های موازی و قوانین و مقررات شکننده باعث ضرر و زیان جبران ناپذیری بر پیکر اقتصاد شده است که شورای رقابت از این قاعده مستثنی نبوده و باعث ایجاد ضرر فراوان بر تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است. عرضه خودرو به بورس کالا می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های مالی و تبدیل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز به سودآوری منجر به جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها شود.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال

بازار سرمایه از جمله بورس کالا نقش تسهیل کننده و روان‌سازی معاملات فیزیکی و حتی معاملات مشتقه را در جهان ایفا می‌کند. در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های معاملاتی بورس کالا، فرآیند‌های اجرایی معاملات و آموزش‌های معاملات در بورس کالا، شرایط اقتصادی، تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها بهبود پیدا می‌کند و نیز شاهد شفافیت مزایده‌ها، مناقصات کلان اقتصادی و کاهش هزینه‌ها خواهیم بود.

وجود متغیر‌های اثرگذار در رشد بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲

تحلیل‌های انجام شده حاکی از آن است همه متغیر‌ها و عوامل رشد بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲ فراهم است. با توجه به خروج سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای، ناآشنا و کم تحمل از بازار سرمایه امید است سال ۱۴۰۲ سال طلایی بورس باشد، اما لازمه این اتفاق آن است که بحران‌ها سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دامن‌گیر بورس نشود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده