تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۹۸۵۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس صنعت فولاد مطرح کرد:

داستان ضرر ۴ میلیارد تومانی فولادسازان در روز/ لزوم حذف دخالت دولت در صنعت فولاد

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد می‌گوید: بازار، تابع عرضه و تقاضاست که به همین دلیل، دخالت و قیمت‌گذاری دستوری در این حوزه، به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، خسرو حجتی در تحلیل بازار فولاد در سال ۱۴۰۱ اظهارداشت: سال گذشته به قدری تغییرات و نوسانات زیادی از جمله نوسانات ارز، قیمت مواد اولیه و امثال آن رخ داد که منجر به مشکلات زیادی در اقتصاد به ویژه فولاد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری این وضعیت ادامه دارد، گفت: به طور مثال، در روز ۷ فروردین ماه هرکیلوگرم آهن اسفنجی از بورس کالا با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان خریداری شد، این در حالی است که در هفته جاری همین محصول، به قیمت ۱۰ هزار و ۸۸۰ تومان به فروش رفت.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: در این راستا، ۲ هزار و ۲۷۰ تومان در هر کیلوگرم از آهن اسفنجی، اختلاف وجود دارد که با خرید ۷ هزار تن از این محصول، ۱۶ میلیارد تومان زیان در یک هفته اتفاق افتاد. از طرفی،۷ هزار تن آهن اسفنجی مصرف ۴ روز یک کارخانه معمولی فولادی است که با احتساب ضرر و زیان، می‌توان گفت این کارخانه در روز ۴ میلیارد تومان ضرر می‌بینند.

حجتی تصریح کرد: بازار فولاد، تابع عرضه و تقاضاست که به همین دلیل، دخالت و قیمت‌گذاری دستوری در این حوزه، به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت هنوز برنامه‌ای برای وضعیت نامتعادل فولاد ندارد، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور، تنها راهکار برای برون رفت بازار از این مشکلات می‌توان عدم دخالت دولت بیان کرد. در واقع، دولت باید در صنعت فولاد فقط به عنوان ناظر حضور داشته باشد، چرا که دخالت و قیمت‌گذاری دستوری به خصوص در زمینه‌هایی که محصولات بورسی دارند، به جز ضربه به تولید و صادرات منفعت دیگری ندارد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده