تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۹۹۰۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سکوت مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پیش بینی نادرست خود از کسری بودجه ۱۴۰۱

‌می‌متالز - در حالی گزارش آذر ماه مرکز پژوهش‌های مجلس حکایت از پیش‌بینی کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۱۴۰۱ داشت که در عمل چنین اتفاقی را شاهد نبودیم و لازم است این مرکز جهت شفاف‌سازی علل عدم تحقق پیش‌بینی خود شفاف‌سازی کند.

به گزارش می‌متالز، براساس بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص آسیب‌شناسی نظام بودجه‌ریزی که در آذر ماه سال گذشته منتشر شد، پیش‌بینی از کسری بودجه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه تا پایان سال ۱۴۰۱ وجود داشت.

در این گزارش پیش‌بینی شده بود که از مجموع هزار و ۳۹۴ هزار میلیارد تومان منابع دولت در سال گذشته هزار و ۹۱ هزار میلیارد تومان محقق شود که به معنای کسری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه بود. در این گزارش بیشترین درصد پیش‌بینی عدم تحقق منابع مربوط به واگذاری شرکت‌های دولتی و سایر واگذاری‌ها، درآمد‌های گمرکی و منابع حاصل از نفت، گاز و میعانات است.

با وجود این گزارش، اما اعلام شد که دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر کسری بودجه نداشته و حتی از تنخواه بانک مرکزی نیز استفاده نکرده است. در این بین باید به این نکته نیز اشاره کرد که در سال گذشته ۷۰ همت بار مالی بیشتر به دلیل افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت به بودجه اضافه شد که این رقم از مسیر کاهش ۱۰ درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی تامین شد.

تحقق ۱۰۵ درصدی بودجه عمرانی در عین سیاست‌های انقباضی

نکته دیگری که در این بین وجود دارد این است که سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته تا حد ممکن سیاست انقباضی خود را ادامه داد و حاضر نشد احکام خارج از بودجه را تخصیص دهد. بحث بعدی مربوط به بودجه عمرانی است؛ معمولا اولین محلی که در شرایط کنترل هزینه‌ها و کسری بودجه، تخصیص ردیف‌های آن‌ها کاهش پیدا می‌کند همین بخش است.

با این وجود براساس آمار‌ها شاهد رشد ۹۴.۲ درصدی پرداخت‌های عمرانی در یک سال نسبت به سال قبل بودیم. هم‌چنین در طول دو دهه اخیر هیچ گاه معادل ۱۰۰ درصد پیش‌بینی بودجه عمرانی، پرداخت نشده، اما در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰۵.۲ درصد بودجه مصوب عمرانی، از محل خزانه داری کل کشور، توانست این مهم را محقق کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده