تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۹۸۴۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل بنیادی خساپا / افزایش قیمت خودرو سایپا را به سود می‌رساند؟

‌می‌متالز - با وجود افزایش قیمت خودرو و به دنبال آن افزایش سودسازی سایپا در ادامه راه، ذکر این نکته ضروریست که در ۶ ماهه گذشته، حتی مواد اولیه داخلی مورد نیاز سایپا با افزایش قیمت دلار و تورم افزایش یافته‌اند و به نوعی هزینه‌های تولید شرکت با نرخ دلار بالا رفته است.

به گزارش می‌متالز، سایپا بر خلاف ایران خودرو که پس از عرضه خودرو در بورس کالا از زیان خارج شد و به نوعی تولیداتش رونق گرفت، کماکان در جدال با زیان انباشته خود به سر می‌برد. به طوری که در پاییز سال گذشته دو هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان زیان شناسایی کرد و عملا تولید و فروش آن بی نتیجه بود.

البته زیان انباشته سایپا تا حد زیادی جبران شده است و برای ادامه این کاهش زیان، سایپا نیازمند افزایش درآمد خود است که تنها با افزایش قیمت محصولات و افزایش تولید میسر خواهد بود.

اما نکته مهم ماجرا اینجاست که در ۶ ماهه گذشته، حتی مواد اولیه داخلی مورد نیاز سایپا با افزایش قیمت دلار و تورم افزایش یافته‌اند و به نوعی هزینه‌های تولید شرکت با نرخ دلار بالا رفته است.

از طرفی بنا بر اطلاعیه این هفته مدیر عامل سایپا، خودرو‌های تولیدی این شرکت به طور میانگین تنها ۱۸ درصد افزایش خواهند داشت؛ بنابراین این موضوع کماکان مطرح می‌شود که سایپا با وجود تورم و گرانی بهای تولید، چه زمانی از زیان خارج می‌شود؟

سایپا در اسفند ۱۴۰۱ چه کارنامه‌ای ثبت کرد؟

تحلیل بنیادی خساپا / افزایش قیمت خودرو سایپا را به سود می‌رساند؟

بررسی گزارش عملکرد ماهانه خساپا در اسفندماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که شرکت نتوانست روند صعودی تولید و فروش ماه گذشته خود را ادامه دهد. به طوری که سایپا در آخرین ماه سال گذشته توانست تنها ۲۶ هزار و ۸۹۶ دستگاه از محصولات خود را تولید کند. این عدد در مقایسه با تولید ۳۴ هزار و ۴۱۹ دستگاهی شرکت در بهمن همین سال حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است.

بخش عمده‌ای از این کاهش تولید سهم شاهین و وانت ۱۵۱ است. البته مقایسه مقدار تولید شرکت در اسفند ۱۴۰۱ با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که تولیدات سایپا در اسفند ۱۴۰۱ با جهش ۱۰۸ درصدی خود را از ۱۲ هزار و ۹۴۲ دستگاه به مقدار کنونی رسیده است.

گفتنی است سایپا در اسفندماه ۱۴۰۱ توانست پنج هزار و ۲۷ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کند که در مقایسه با درآمد فروش بهمن ۱۴۰۱ حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است.

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد که سایپا در ماه مذکور ۲۸ هزار و ۳۷۵ دستگاه از خودرو‌های تولیدی خود را به فروش برساند.

این عدد در مقایسه با فروش ۳۴ هزار و ۷۸۶ دستگاهی بهمن ۱۴۰۱ و ۲۸ هزار و ۳۷۵ دستگاه اسفند ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۸ درصد کاهش و ۶۷ درصد افزایش داشته است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده