تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۴
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۲۱۷۹۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کرد:

اثر غیر مستقیم و مثبت کاهش نرخ سود بین بانکی بر ورود نقدینگی به بورس

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ سود بین بانکی، زمینه ساز کاهش نرخ سود سپرده بوده و می‌تواند منجر به ورود نقدینگی به بورس شود.

به گزارش می‌متالز، مجید عبدالحمیدی در خصوص کاهش نرخ بهره بین بانکی و تأثیر این متغیر مهم بر روی بازار سرمایه گفت: در بازار بین بانکی، نقدینگی از بانک‌ها و مؤسسات مالی دارای مبالغ مازاد به مؤسسات مالی دارای کسری وجوه انتقال داده می‌شود که بازار وام بین بانک‌ها به حساب می‌آید و بانک‌ها در چارچوب آن به یکدیگر وام می‌دهند.

وی افزود:براین اساس، انجام عملیات استقراض در این بازار نیز بر مبنای نرخ سودی صورت می‌گیرد که به آن نرخ سود بین بانکی. گفته می‌شود؛ بنابراین با کاهش تقاضای پول، نرخ در بازار بین بانکی کاهش می‌یابد.

این کارشناس ادامه داد: نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول است که به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازار‌ها جهت می‌دهد و قیمت ذخایر بانک‌ها بوده و زمانی که بانک‌ها در پایان دورۀ مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

عبدالحمیدی گفت: نرخ سود بین بانکی می‌تواند نرخ سود سپرده را کاهش دهد. در این صورت راهی برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه باز می‌شود و به طور غیر مستقیم می‌تواند اوضاع بازار سرمایه را بهبود بخشد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده