تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۱۷۹۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

شرایط «امن» بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت

‌می‌متالز - به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، بورس با تمام پستی‎ و بلندی‌ها و همه فشار‌هایی که از قیمت گذاری دستوری منتج شده است، به حرکت خود ادامه داده است و اکنون شرایط بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت امن است.

به گزارش می‌متالز، مجتبی بهرامی، کارشناس بازار سرمایه با حضور در «استودیو بورسان» با اشاره به بهبود روند معاملات در روز گذشته (یکشنبه، ۲۰ تیرماه) و همچنین شاخص کل در طی روز‌های اخیر، اظهار داشت: در این روزها، شاهد دست به دست شدن سهام هستیم و فعالان بازار به سمت اصلاح پرتفو‌های خود رفته‌اند. به بیانی دیگر، فعالان بازار سرمایه به سمت صنایعی رفته‌اند تا زیان گذشته خود را جبران کنند یا سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشته باشند و زیان‌های خود را با سهم‌های بهتری پوشش دهند. از این جهت، بازار سرمایه به شدت در شرایط خوبی به سر می‌برد.

وی دست به دست شدن سهم‌ها و همچنین گردش پول در بازار سرمایه را مد نظر مجدد قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد هنوز تعدادی از سرمایه گذاران نسبت به آینده بلندمدت بازار ناامید هستند یا آن را در هاله‌ای از غبار می‌بینند. البته باید بپذیریم ما در کشوری زندگی می‎‌کنیم که دستورات آنی در آن زیاد است و این موضوع را اهالی بازار به خوبی درک کرده اند، از این‌روی به سرعت از صنعتی خارج می‌شوند و به سمت صنعت دیگر می‌روند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برای نمونه، در خصوص صنعت سیمان که طی روز‌های اخیر محل صحبت‌های بسیاری قرار گرفت، باور کارشاسان بسیاری براین بود که در این صنعت یا صنعت فلزات اساسی، قطع برق گسترده وجود نخواهد داشت و آن‌ها مورد بی‌مهری دولت قرار نمی‌گیرند؛ به ویژه در شرایط کنونی که شرکت‌های بورسی از عملکرد مطلوبی برخوردارند و گزارشاتی که منتشر می‌کنند حکایت از فرایند رو به رشد آنهاست. قطع برق در این صنایع، آنقدر جدی نبود تا منجر به توقف تولید در آن‌ها شود و عمدتا قطع برق در بخش‌های تولیدی نبوده است.

وی به گزارش اجماع تحلیل‌گران بازار سرمایه اشاره کرد و عنوان داشت: بر اساس این گزارش منتشر شده، میانگین دلار سامانه نیما تا پایان سال در حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و دلار بازار آزاد در حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. نکته‌ای که در این خصوص در ارتباط با بازار سرمایه وجود دارد این است که اکنون بازار خود را با این قیمت ارز هماهنگ کرده است. همچنین، انتظارات دلاری بازار تا کانال ۲۴ تا ۲۸ هزار تومانی است و شرایطی که اکنون بازار با توجه به فعالیت سرمایه‌گذاران به ما نشان می‌دهد، حاکی از این است که سرمایه‌گذاران بازار را با همین نرخ دلار، ارزنده ارزیابی می‌کنند.

بهرامی استراتژی معاملاتی خود را به عنوان یک سرمایه‌گذار بلندمدت مد نظر قرار داد و اذعان داشت: استراتژی من به گونه‌ای طراحی شده است که سهام را بخرم تا نفروشم؛ مگر اینکه دو اتفاق رخ دهد. نخست اینکه، بازار دچار خطای دسته‌جمعی شود، مشابه آن چیزی که بازار در سال گذشته تجربه کرد. دوم اینکه، روند سودسازی یا شرایط سهام شرکتی که خریداری می‌کنم در خطر قرار بگیرد و شرکت عملکرد رو به رشد خود را نداشته باشد.

وی ادامه داد: پس از آغاز ریزش عمیق بازار در تابستان سال گذشته، اکنون بازار در سال ۱۴۰۰، بازاری با سهم‌های ارزنده است، به گونه‌ای که سهم‌های بسیار خوبی را در آن می‌توان پیدا کرد. شرایط بازار برای سرمایه‌گذارانی که نگاه بلندمدتی دارند و در ارتباط با بازار از صبر و حوصله برخوردارند، بسیار عالی است و می‌توان گفت که حتی بازار به بهشت برین این سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با مرور روند معالاتی روز‌های اخیر، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است؛ اگرچه همچنان در بازار ریسک‌هایی وجود دارد و سبب می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت معاملات سریع پیش بروند. اما همچنان اقبال به بازار زیاد است و من آینده بازار سرمایه را بسیار مطلوب و شرایط را رو به رشد می‌بینیم.

وی در خصوص این سناریو که «چنانچه دولت آینده برای مقابله با گرانی، نرخ‌گذاری گسترده‌ای را در پیش گیرد و شرایطی به وجود آید که طی آن حاشیه سود شرکت‌ها کاهش یابد» گفت: با مروری بر ۱۵ سال اخیر بازار سرمایه، درمی‌یابیم هیچ وقت دورانی نداشته ایم که نرخ گذاری دستوری در بازار وجود نداشته باشد. در تمام این مدت، بازار با تمام پستی‎ و بلندی‌ها و همه فشار‌هایی که دولت بر آن داشته است، به حرکت خود ادامه داده است.

بهرامی در این خصوص افزود: شرکت‌های بورسی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم، روند تولیدی خود را ادامه داده‌اند و محصولات‌شان نیز در داخل کشور مصرف می‌شود. حتی اگه باز هم شاهد قیمت‌گذاری دستوری در بازار باشیم و این قیمت‌گذاری دستوری به کاهش حاشیه سود شرکت‌ها منجر شود، شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه اصولاً شرکت‌هایی هستند که فعالیت تجاری خود را گسترش داده‌اند و به بلوغ رسیده اند و از این جهت نگرانی چندانی وجود ندارد.

وی مستهلک شدن ابزار و ماشین‌آلات شرکت‌های بزرگ و همچنین عدم طرح‌های توسعه‌ای گسترده در صنایع بزرگ را به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور و تحریم‌ها مورد توجه قرار داد و بیان کرد: باید زمانی که سهام صنایعی همچون صنعت پالایشگاهی خریداری می‌شود، باید این شرایط خاص را نیز مورد توجه داشت. در صنعت پالایشگاهی علیرغم تمام محدودیت و تحریم‌هایی که وجود داشته است و همچنین بحث برجام و خروج سرمایه‌گذاران خارجی، طرح‌های توسعه‌ای از سر گرفته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به هر حال سرمایه‌گذاران ما با توجه به شرایط عمومی کشور و پذیرش همه این مسایل و مشکلات وارد بازار سرمایه شده‌اند و ریسک صنایعی که از استهلاک برخوردارند را پذیرفته اند. اما لازم است این نکته را در خصوص صنعت پالایشگاهی متذکر شد که با همه این مسایل، قیمت نفت در این صنعت به گونه‌ای است که صنعت پالایشگاهی را از نظر سودسازی در شرایط خوبی نگه داشته است و قیمت نفت در این روزها، یکی از بهترین قیمت‌ها برای صنعت پالایشگاهی است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده