تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۹
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۱۷۷۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش نرخ سود بین بانکی چه تاثیری روی بورس می‌گذارد؟ / این خبر بانکی کدام نماد‌ها را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

‌می‌متالز - در دو هفته گذشته بازار سهام رشد قابل توجهی را داشت و شاخص کل محدوده یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد را هم رد کرد و همزمانی کاهش نرخ بهره بین بانکی و صعود بازار سرمایه در روز‌های گذشته نشان از تاثیر مثبت کاهش این نرخ در بازار سهام دارد، اما هنوز دلیل اصلی رشد بورس در روز‌های گذشته مشخص نشده است.

به گزارش می‌متالز، روز ۱۹ تیر ماه کاهش نرخ سود بین بانکی به زیر ۱۸ درصد رسید؛ و باید دید کاهش آن چه تبعاتی برای بازار سرمایه دارد؟

نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال جاری چندین بار کاهش پیدا کرد و دست‌خوش تغییراتی جزیی شد. این نرخ که در فروردین ماه ۱۹٫۹ درصد بود در پایان این ماه به ۱۹٫۸ درصد رسید و روند نزولی خود را آغاز کرد. این کاهش ادامه‌دار بود تا جایی که در اردیبهشت ماه این رقم به ۱۹٫۶ درصد رسید. همگام با هیجانات انتخابات نرخ بهره بین بانکی در اوایل خرداد ماه به ۱۹٫۲۴ رسید. تا اواخر ماه گذشته تغییرات این ابزار پولی ادامه‌دار بود و به ۱۸٫۴۹ درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی تاثیر بسزایی در نماد‌های بانکی بازار سهام می‌گذارد

نرخ بهره بین بانکی که کارشناسان متعددی معتقد بودند که تاثیر بسزایی در نماد‌های بانکی بازار سهام می‌گذارد به نظر می‌رسد تاثیر خود را هنوز به صورت واضح در بازار نمایان نکرده است البته کاهش جزیی این نرخ هم می‌تواند یکی از عواملی باشد که در سهام بانکی‌ها بی‌اثر بوده است. در دو هفته گذشته بازار سهام رشد قابل توجهی را داشت و شاخص کل محدوده یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد را هم رد کرد و همزمانی کاهش نرخ بهره بین بانکی و صعود بازار سرمایه در روز‌های گذشته نشان از تاثیر مثبت کاهش این نرخ در بازار سهام دارد، اما هنوز دلیل اصلی رشد بورس در روز‌های گذشته مشخص نشده است.

چندی پیش محمد مهدی سماواتی، کارشناس بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره بین بانکی را به دلیل بالا رفتن نرخ سود بانکی و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری بانکی را قاتل بورس دانست. اما هنوز ابعاد کاهش نرخ سود بین بانکی و تاثیر مثبت آن در بازار سهام ناپیدا مانده است.

کاهش نرخ بهره بین بانکی در دسته سیاست‌های انبساطی دولت قرار می‌گیرد

علی سعدوندی، کارشناس حوزه بانکی هم معتقد است: کاهش نرخ بهره بین بانکی در دسته سیاست‌های انبساطی دولت قرار می‌گیرد و بانک‌ها با خلق پول به حرکت نقدینگی از اقتصاد به سمت بازار سرمایه کمک می‌کند و در کوتاه مدت به رونق بازار سهام منتج می‌شود؛ اما در بلند مدت با وجود تورم بالای ۴۵ درصدی در اقتصاد به شکل‌گیری حباب و متضر شدن سرمایه‌گذاران در بورس ختم می‌شود.

محمد ابراهیم سماوی، مدیرتحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر هم درباره تاثیر کاهش این نرخ گفت: به صورت غیر مستقیم و با اثرگذاری روانی، تاثیر خود را نشان می‌دهد و اگر روند نزولی داشته باشد انتظارات تورمی را تعدیل می‌کند. او می‌گوید: اگر این نرخ به صورت دستوری و بدون توجه به عرضه و تقاضای بانک‌ها پایین آمده باشد اثرات منفی را بر بازار سهام می‌گذارد، زیرا کاهش بیش از حد آن به نضعیف بانک‌ها و در نتیجه گروه نماد‌های بانکی منجر می‌شود، اما کاهش آن اگر به صورت واقعی باشد اثر مثبتی فقط در کوتاه مدت بر روی بازار سهام می‌گذارد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده