تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۰۸۰۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

کاهش رفتار‌های هیجانی در بورس با راه‌اندازی بازاری برای حرفه‌ای‌ها

‌می‌متالز - حامد فقرایی گفت: راه‌اندازی بازاری برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و عرضه شرکت‌ها و پروژه‌های پرریسک‌تر در این بازار، به نفع کلیت بازار بوده و باعث کاهش رفتار‌های هیجانی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، حامد فقرایی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اعلام خبر راه‌اندازی بازاری تحت عنوان "بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای" در بورس تهران بیان کرد: قبل از هر چیز باید دید مکانیزم شناسایی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای چیست. به هر حال اشخاصی که سرمایه‌گذار حرفه‌ای شناخته می‌شوند، باید با مدل‌های قیمت‌گذاری، خصوصا در باب عرضه‌های اولیه، آشنایی داشته باشند. البته که معیار تشخیص سرمایه‌گذار حرفه‌ای، حقیقی یا حقوقی بودن؛ میزان تحصیلات یا... نیست. بهترین و عادلانه‌ترین راه برای شناسایی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، برگزاری آزمونی استاندارد است تا بتوان حرفه‌ای‌ها را شناسایی کرد.

فقرایی ادامه داد: شخصاً معتقدم راه‌اندازی بازاری برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و عرضه شرکت‌های پرریسک‌تر در این بازار، به نفع کلیت بازار بوده و باعث کاهش رفتار‌های هیجانی خواهد شد. در نظر داشته باشید که در اکثر بورس‌های دنیا سرمایه‌گذاری مستقیم انجام نمی‌شود و عموم مردم بصورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ مثلاً در بورس نیویورک، تعداد معامله‌گران مستقیم بسیار کمتر از سرمایه‌گذاران غیرمستقیم است؛ حال آنکه در کشور ما این روند برعکس شده و میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه نشان می‌دهد حدود ٦ میلیون کد حقیقی فعال در بازار سرمایه داریم و اتفاقاً بسیاری از حقیقی‌ها، مبنای منطقی برای قیمت‌گذاری سهام ندارند و با توجه به شرایط بازار اقدام به قیمت‌گذاری هر سهم می‌کند و چه بسا، نظر امروزشان در مورد یک سهم با روز قبل متفاوت باشد.

وی در خاتمه تصریح کرد: در مجموع، از راه‌اندازی بازاری برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای استقبال می‌کنم و به نظر می‌رسد به منظور جلوگیری از تکرار اتفاقات سال ۹۹ و فراهم کردن زمینه توسعه بازار سرمایه، هرچقدر مردم را به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سوق دهیم، بیشتر به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده