تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۰۷۶۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

تقویت بازار سرمایه با تسهیل فرآیند پذیرش دانش‌بنیان‌ها

‌می‌متالز - رضا خانکی گفت: سازمان بورس می‌تواند با تغییر برخی مکانیزم‌ها روند ورود این شرکت‌ها حتی به سمت بازارپایه را تسهیل بخشد. این اقدام می‌تواند موجب رشد و تقویت بازارسرمایه شود.

به گزارش می‌متالز، رضا خانکی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مهم‌ترین اقدامات استراتژیک دولت و سازمان بورس به منظور افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارسهام، اظهار کرد: دولت و سازمان در حوزه دانش‌بنیان‌ها می‌بایست در ابتدا به سمت شرکت‌های IT محور همچون اسنپ، تپسی، دیجی کالا و ... حرکت کنند.

او افزود: از آنجایی که مبنای خلق ارزش شرکت‌های IT محور عموما نیروی خلاق و ماهر است به همین خاطر می‌بایست زیرساخت ارزش‌گذاری‌های نامشهود اصلاح شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: الزامات مالی در راستای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار فرابورس نیز باید تغییر کند، زیرا صورت مالی این شرکت‌ها عموما زیان‌ده است، براساس تعاریف علم اقتصاد زیان‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با سایر ناشران بورسی متفاوت است.

خانکی تاکید کرد: یکی از مجموع دلایل زیان‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های دانش بنیان این است که این شرکت‌ها بر خلاف شرکت‌های محصول محور، عموما از همان ابتدا در مسیر سودسازی قرار نمی‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه افزون بر تسهیل شدن روند جذب نقدینگی، مکانیزم افزایش سرمایه شرکت نیز آسان‌تر می‌شود.

خانکی گفت: سازمان بورس می‌تواند با تغییر برخی مکانیزم‌ها روند ورود این شرکت‌ها حتی به سمت بازارپایه را تسهیل بخشد، زیرا این اقدام می‌تواند موجب رشد و تقویت بازار سرمایه شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: معاونت علمی و فناوری به همراه وزارت صمت می‌توانند به منظور تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات موثری را در راستای تسهیل در روند اعطای مجوز و سایر موارد انجام دهند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده