تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۵۴
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۱۶۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فعالیت آسان‌تر استارتاپ‌ها در بازار سهام

‌می‌متالز - پیشران اقتصادی کشور شرکت‌های دانش بنیان هستند که هنوز به مرحله ثبات و سوددهی نرسیده‌اند و اکثرا مشکلات تامین مالی برای توسعه داشته و همچنین نیاز به ثبات از طرف سهامداران خود دارند.

به گزارش می‌متالز، روالی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد آوردن شرکت‌هایی به بازار است که عملا به سود دهی رسیده‌اند و پول را سهامدار عمده برداشته و معمولا به خارج از بازار سرمایه و تولید میبرند و هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد رخ نمی‌دهد، اما شرکت‌های استارتاپی یا شرکت‌هایی که هنوز پروژه دارند و به سودآوری و فروش نرسیده‌اند شرکت‌هایی هستند که می‌توانند باعث افزایش تولید شوند.

هر پولی که از عرضه اولیه به بازار سرمایه می‌آورند معمولا به شرکت‌ها می‌رود و باعث رشد و رونق آن‌ها می‌شود. طبیعتا بسیاری از این شرکت‌ها ممکن است در نهایت به نتیجه نرسیده و شکست بخورند و تمام آورده سهامدارن صفر شود و به همین دلیل است که ریسک بالایی دارد؛ اما شرکت‌هایی که موفق شوند معمولا بازدهی بسیار بالایی دارند که هم برای سرمایه گذاران حرفه‌ای جذاب است و هم می‌تواند کمکی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌ها باشد که بتوانند بدون واسطه و درگیر شدن در بروکراسی‌های اداری شرکت‌های بورسی، به راحتی تامین مالی کنند و برای توسعه شرکت‌ها هزینه کنند. شرکت‌ها بعد از به ثمر رسیدن به بازار‌های بالاتر جهت رشد و پیشرفت انتقال خواهند یافت.

در کشور‌های صنعتی هم نمونه این نوع بازار‌ها را داریم، به طور مثال شرکت آمازون از همان روز‌های اول وارد بازار سرمایه شده و شروع به جذب سرمایه کرد. این اتفاق به طور کل برای بازار سرمایه بسیار مثبت بوده و موجب تنوع در بازار سهام می‌شود و به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد. نحوه عرضه این شرکت‌ها با روش IPO کردن بعضی از شرکت‌ها متفاوت است، این شرکت‌ها فقط درج می‌شوند و شروع به معامله می‌کنند و نباید مثل عرضه اولیه‌ها باشند فقط گزارش‌ها باید خیلی کامل و شفاف باشد./ شماره ۵۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس

سعید درخشانی - کارشناس بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده