تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۸۰۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

دخالت دولت در بورس هنگام اضطرار مفید است/ لزوم آگاهی درباره بیمه سهام

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اطلاعات و آموزش‌های مناسب به سهامداران درباره بیمه سهام گفت: حمایت از بازار و دخالت در زمان‌های ضروری ازجمله اقدامات مفید دولت‌ها است.

به گزارش می‌متالز، سعید درخشانی با بیان اینکه عدم اطلاع‌رسانی و شناخت ناکافی ابزار‌های نوین منجر به بی‌توجهی فعالان بازار سرمایه به طرح‌های جدید و کوچک شمردن اثرات آن‌ها در بازار می‌شود به ایرنا اعلام کرد: در این حوزه نه‌تن‌ها فعالان غیرحرفه‌ای بلکه فعالان حرفه‌ای نیز آشنایی کاملی با این طرح ندارند؛ بنابراین لازم است تا اطلاعات و آموزش‌های مناسب به سهامداران از طریق تلویزیون، روزنامه‌های کثیرالانتشار و دیگر رسانه‌ها ارائه شود.

متاسفانه بورس از سال ۹۹ دچار حباب شد و این اتفاق ناشی از عملکرد دولت قبل بود که اثر زیادی در بروز آن داشت. تحت تاثیر چنین اتفاقی ذهنیت سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه بسیار منفی شد. برخی معتقدند این بازار را با توجه به تجربیات رخ داده باید به حال خود رها کرد و حمایت از آن لزومی ندارد، اما بازار سرمایه نقشی مهم در اقتصاد دارد و حمایت از آن امری ضروری است.

نباید اجازه داد این بازار در قالب هیجانات مثبت و منفی از حالت تعادل خارج شود. وجود این شرایط برای بازار مضر است و اگر هر یک از این ۲ نوع هیجان در بازار رخ بدهد؛ فرایند تشکیل و حرکت سرمایه‌ها به سمت طرح‌های با بازدهی زیاد دچار تزلزل می‌شود. برای رسیدن به عملکرد مناسب، بهتر است از طرف سازمان بورس، وزارت اقتصاد و نهاد‌های تصمیم‌گیرنده مورد حمایت قرار گیرد.

همواره بخشی از نوسانات بازار برخواسته از اقدامات معامله گران است. در این شرایط لازم است تصمیم گیران اقتصادی به‌موقع وارد عمل شوند. در زمان شهادت سردار سلیمانی مسوولان بازار سرمایه به سرعت دامنه نوسان را کم کردند، اما پس از چند روز که بازار به حالت عادی بازگشت مجدداً دامنه نوسان را به شرایط قبل برگرداندند. با انجام چنین اقداماتی این اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاران داده شد که به دلیل افزایش ریسک‌های سیستماتیک، اجازه ریزش به بازار داده نمی‌شود.

زمان بروز هیجان زیاد در بازار سهام آمریکا، دولت دخالت کرده و با حمایت از بازار نمی‌گذارد در حالت هیجان باقی بماند. سال ۹۹ نیز اگر دولت دخالت نمی‌کرد ممکن بود شاخص به جای رشد تا کانال ۲ میلیون واحد به ۸ میلیون واحد ورود می‌کرد؛ بنابراین حمایت از بازار و دخالت در زمان‌هایی که ضروری است ازجمله اقدامات مفید دولت‌ها است که می‌تواند به تداوم حکمفرمانی عقلانیت در بازار‌ها کمک کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده