تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۰۳۱۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشت قطار بورس و فرابورس روی ریل صعود؟

‌می‌متالز - بورس اوراق بهادار تهران، پس از چند ماه رشد متوالی در یک رالی هیجان‌انگیز، هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری را با یک ریزش شدید و بی‌سابقه آغاز کرد. در جست‌وجوی علت چرایی این موضوع می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بازار سرمایه همچون سایر بازار‌های مالی موازی ویژگی‌های خاص خود را دارد. به این صورت که تقریبا ۸۰درصد معاملات روزانه توسط سرمایه‌گذارانی انجام می‌شود که به‌صورت روزانه در بازار فعالیت می‌کنند و به قصد نوسان‌گیری در بازار به فعالیت مشغول هستند.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که نگاه اکثر این افراد نگاه بلندمدت یا حتی میان‌مدت برای کسب بازدهی از بازار سرمایه نیست. بازار سرمایه از ابتدای آبان سال گذشته که رشد خود را آغاز کرد، در طول مسیر صعودی خود حدودا هر ۲۰درصدی که رشد می‌کرد، تقریبا ۵درصد مسیر را به اصلاح می‌پرداخت و بعد از آن آماده حرکت مجدد صعودی خود می‌شد.

در این میان در آخرین روند صعودی، رشد نماگر اصلی تالار شیشه‌ای از یک‌میلیون ۹۵۰هزار واحد از ابتدای سال کلید خورد و تا ۲میلیون و ۵۵۰هزار واحد شاخص کل بی‌وقفه بالا آمد و شاهد استراحت یا اصلاح خاصی از سوی شاخص نبودیم. البته در این بین سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تمایل داشت که رشد پر قدرت بازار به این صورت که اتفاق افتاد، همراه نباشد و بازار کمی به استراحت و اصلاح بپردازد.

براین اساس سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفت دو بخشنامه مرتبط با سقف صندوق‌های با درآمد ثابت برای خرید سهام را از ۱۵درصد به ۱۰درصد کاهش دهند.

همچنین وجه تضمین کارگزاری‌ها نیز از ۶۰درصد به ۵۰درصد تقلیل پیدا کرد. در همین زمان که به نظر می‌رسید بازار از روند رو به رشد خود رضایت دارد و نماگر اصلی بازار سرمایه و دیگر شاخص‌ها از وضعیت خوبی برخوردار بودند و صف‌های خرید خوبی بر روی سهام مختلف قرار مشاهده می‌شد، از روز یکشنبه هفته گذشته شاهد صف‌های فروش سنگین در گروه‌های مختلف و گروه خودروسازی بودیم.

درواقع برای معامله‌گران روزانه و نوسان‌گیر که دست برتر را در بازار دارند این شائبه مطرح شد که قصد سازمان بورس مبنی بر بالانرفتن بازار است؛ به‌طوری‌که این ۸۰درصد معامله‌گر روزانه و نوسان گیر بازار سرمایه با مشاهده وضعیت پیش‌آمده برای بازار، برای شناسایی سود‌های کسب‌کرده با روند بازار هم‌جهت شدند که این اقدام موجب ایجاد صف‌های فروش سنگین و وحشتناک در روز‌های ابتدایی هفته گذشته شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که قرمزپوش شدن تابلو معاملاتی در روز‌های ابتدایی هفته گذشته، باعث ایجاد شک و تردید در بین سرمایه‌گذارانی شد که باعث ورود حدود یک‌هزارمیلیارد تومانی نقدینگی به بازار بورس در روز بودند، همه این عوامل دست به دست هم دادند تا موجب رقم خوردن دومین سقوط تاریخی بازار بورس در آن روز‌ها شوند.

در این میان سازمان بورس با شفاف‌سازی‌های گوناگون در روز‌های پرالتهاب بازار بیان کرد که قصدی مبنی بر کنترل بازار یا دستوری عرضه کردن سهام مختلف را ندارد و هدف از اجرای سیاست‌های گوناگون صرفا این بوده است که نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه از دوام بیشتری برخوردار و ورود آن مستمر باشد.

برهمین مبنا بود که براساس تصمیمات گرفته‌شده از سوی سازمان بورس وجه تضمین کارگزاری‌ها در روز‌های گذشته به همان ۶۰ درصد سابق برگشت و مهلت ۳ماهه‌ای که به صندوق‌های با درآمد ثابت در ارتباط با فروش مازاد داده شده بود، از ۳ماه به ۵ماه افزایش یافت و از طرفی ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی جدید به صندوق تثبیت اضافه شد.

حال در شرایط حاضر اگر ورود نقدینگی روزانه بازار به یک‌هزار میلیارد تومان در روز برسد، بازار می‌تواند روند صعودی تدریجی خود را ادامه بدهد که به نظر می‌رسد این اتفاق در روز‌های گذشته آغاز شده است.

در واقع براساس حجم معاملات انجام‌شده در هفته جاری شاهد آن هستیم که خروج نقدینگی در روز‌های گذشته کاهش یافته است که خود می‌تواند نوید بازگشت بازار به روز‌های خوش خود باشد. بر همین مبنا به نظر می‌رسد، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار پس از نزول شدید شاخص در هفته گذشته در حال بازگشت است و اگر ورود پول به زمان سابق برگردد، باتوجه به تورم حدود ۳۰درصدی و اینکه نقدینگی هم حداقل با رشد ۳۵درصدی تا انتهای سال مواجه می‌شود و قیمت دلار هم با افزایش حدود ۱۵درصدی در نظر بگیریم، انتظار می‌رود تا انتهای امسال شاخص ۲میلیون و ۸۰۰هزار واحد را ببینیم.

در چند روز گذشته کم‌وبیش اخبار مختلفی در ارتباط مذاکرات برجام شنیده شده است که در واقع در کوتاه‌مدت اخبار مثبت مذاکراتی برجام می‌تواند روی بازار سرمایه اثرگذار باشد؛ درحالی‌که در میان‌مدت و بلندمدت با فرض گشایش‌های ارزی تاثیر کاهش قیمت ارز روی بازار کمتر خواهد بود.

در این بین البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که، چون نرخ اوراق بدهی ما کماکان روی ۲۷درصد است؛ البته با انتشار اخبار موثق برجامی می‌توان انتظار داشت استراتژی سهامداران از خرید سهام به خرید اوراق بدهی سوق پیدا کند و می‌توان متصور بود که رشد بازار کمی متوقف شود؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید بازار سرمایه روز‌های آینده چه روندی به خود می‌گیرد.

احمد اشتیاقی/ تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده