تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۰۷۴۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس:

تامین مالی ۱۲۰ همتی شرکت‌ها از طریق ابزار‌های بدهی بورس در سال ۱۴۰۱

‌می‌متالز - رضا عیوض‌لو در گفتگو با شبکه استانی یزد گفت: بازار سرمایه ظرفیت بسیاری برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی دارد؛ به‌طور نمونه در سال گذشته ۳۰۰ همت انتشار سهام (عرضه اولیه) داشتیم. علاوه بر انتشار سهام راهکار‌های دیگری برای تامین مالی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به ابزار‌های بدهی اشاره کرد. طی سال گذشته با استفاده از ابزار بدهی شرکت‌ها توانستند ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی کنند.

به گزارش می‌متالز، رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در گفتگو با شبکه استانی یزد گفت: صبح امروز چهارشنبه (۳۱ خرداد) همراه با رئیس و هیاتی از سازمان بورس و اوراق بهادار به استان یزد آمدیم تا با فعالان اقتصادی ارتباط بگیریم و آن‌ها را بیشتر با ابزار‌های بازار سرمایه آشنا کنیم.

وی افزود: تفاوتی که در بازار سرمایه با بازار‌های دیگر وجود دارد، این است که منابع بازار سرمایه بلند مدت است؛ اما بازار‌های دیگر بیشتر کوتاه مدت یا میان‌مدت هستند. ذات بازار سرمایه بلند مدت است.

عیوض‌لو گفت: بازار سرمایه محل مناسب سرمایه‌گذاری برای افرادی است که پس انداز مازاد دارند. افراد می‌توانند با هدف پوشش در برابر تورم به این بازار ورود کنند. این بازار ابزار مناسبی برای حفظ قدرت خرید است. از طرف دیگر کسانی که نیازمند منابع مالی هستند شامل افراد، شرکت‌ها و… می‌توانند منابع مالی خود را از بورس به دست بیاورند.

وی در ادامه بیان کرد: بازار سرمایه این فرصت را فراهم می‌کند که شرکت‌ها با فروش سهام خود، سهامداران جدید به شرکت وارد کنند و برای تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های خود تامین مالی کنند.

شرکت‌ها به دو روش مبتنی بر شراکت و بدهی می‌توانند از بورس تامین مالی کنند

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: با وجود زمان کمی که در استان یزد هستیم؛ باید تاکید کنم که این استان پارامتر‌های اقتصادی قابل تاملی دارد. درآمد سرانه استان مناسب است. یزد جزء پنج یا شش استان اول در تولید است. شنیده‌ام که بیکاری در این استان تک رقمی و زیر ۱۰ درصد است و این امر منجر به مهاجرت به این شهر شده است. عمده دلیلش همین فرصت‌های شغلی است.

وی بیان کرد: ابزار‌های متنوعی در بازار سرمایه وجود دارد که به‌طور کلی به دو قسم تقسیم می‌شود. ابزار‌های مبتنی بر شراکت و ابزار‌های مبتنی بر بدهی یا استقراض. یک شرکت می‌تواند برای تامین منابع مالی مورد نیازش اشخاص را در عواید آتی شریک کند و دیگری می‌تواند استقراض کند و با نرخ سود مورد انتظار تامین سرمایه انجام دهد.

عیوض‌لو گفت: در روش اول شرکت‌ها می‌توانند به بورس بیایند و سهم‌شان را در بازار بفروشند و افزایش سرمایه بدهند و سهامدار جدید بیاورند. شرکت‌ها نیازمند دستیابی به منابع عظیمی هستند. شرکت‌ها می‌توانند سهم بفروشند و طرح توسعه‌ای اجرا کنند.

وی افزود: روش دوم روش بدهی است که در آن شرکت سهام‌دار جدید نمی‌گیرد. این روش شبیه وام است. یعنی بر اساس عقود اسلامی مثل صکوک مرابحه و اجاره و… تامین مالی صورت می‌گیرد. در این روش باید نرخ سود ثابتی پرداخت شود که نشات گرفته از نرخ بانکی است. روش‌های دیگری هم وجود دارد که به آن‌ها ترکیبی می‌گویند.

تامین مالی ۱۲۰ همتی شرکت‌ها از طریق ابزار‌های بدهی بورس در سال ۱۴۰۱

عضو هیات مدیره سازمان بورس گفت: به همت مسوولان استان یزد و با هماهنگی سازمان بورس، فردا نشست و همایشی برای هم‌اندیشی و تشریح ابزار‌های تامین مالی تشکیل می‌شود.

وی افزود: بازار سرمایه ظرفیت بسیاری برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی دارد؛ به‌طور نمونه در سال گذشته ۳۰۰ همت انتشار سهام (عرضه اولیه) داشتیم.

عیوض‌لو گفت: علاوه بر انتشار سهام راهکار‌های دیگری برای تامین مالی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به ابزار‌های بدهی اشاره کرد. طی سال گذشته با استفاده از ابزار بدهی شرکت‌ها توانستند ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی کنند.

وی در ادامه بیان کرد: استراتژی سازمان بورس حرکت از شرکت‌های کالا محور به سوی دانش‌بنیان‌هاست. در واقع سهم این شرکت‌ها از بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند و در دنیا نیز این گروه از شرکت‌ها سهم قابل توجهی در بازار سهام دارند.

بازار سرمایه در بلندمدت، بهترین و برنده‌ترین بازار مالی است

عیوض‌لو گفت: شرایط کنونی بازار سهام با سال ۹۹ قابل مقایسه نیست. در آن برهه زمانی مجموعه سیاست‌ها و ریسک‌های موجود، باعث هدایت بازار به سمت آن وضعیت شده بود.

وی ادامه داد: باید به بازار سرمایه به عنوان بازاری بلند مدت نگاه گنیم. سرمایه‌گذاری در این بازار اقدامی هوشمندانه و بلند مدت است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس بیان کرد: سرمایه‌گذاران خرد نیز باید از طریق ابزار‌های غیرمستقیم و صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. تنوع صندوق‌ها به اندازه‌ای زیاد شده است که هر نوع از سلیقه و نیاز را پوشش می‌دهد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران نباید منابعی که در کوتاه مدت نیاز دارند را به بازار وارد کنند. به جرات بازار سرمایه در بلندمدت، بهترین و برنده‌ترین بازار مالی است.

عیوض‌لو در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار سرمایه دارای ابزار‌های متنوعی با ریسک‌های متفاوتی است. از جمله ابزار‌های کم‌ریسک می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و صندوق تضمین اصل سرمایه اشاره کرد که بازدهی معقولی را برای افراد ریسک‌گریز فراهم می‌کنند.

تامین مالی ۱۲۰ همتی شرکت‌ها از طریق ابزار‌های بدهی بورس در سال ۱۴۰۱

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده