تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۹۰۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس:

حاکمیت شرکتی منافع سهامداران اقلیت را به خوبی حفظ می‌کند

‌می‌متالز - رضا عیوض‌لو گفت: در کشور ما تضاد منافع میان سهام‌داران اکثریت و اقلیت وجود دارد. شرکت‌های مبتنی بر حاکمیت شرکتی باید ساختاری فراهم کنند که هیچ گروهی از سهام‌داران نگران منافعشان نباشند.

به گزارش می‌متالز، رضا عیوض‌لو معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در همایش چشم‌انداز حاکمیت شرکتی، الزامات و چالش‌ها اظهار کرد: ملاحظات زیست محیطی، مسائل اجتماعی و مسائل مربوط به حاکمیت شرکتی همواره حائز اهمیت بوده و شرکت‌ها باید در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که به رشد پایدار اقتصادی منجر بشود؛ این موضوع امروزه برای سیاست‌گذارها، نهاد‌ها و سرمایه‌گذاران مطرح است.

وی افزود: در مفهوم سرمایه‌گذاری با محوریت حاکمیت شرکتی (ESG investing)، مطرح است که سرمایه‌گذاران، در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که بیشتر بر این اصل منطبق است؛ چراکه در اینگونه شرکت‌ها تمامی منافع سهامداران اقلیت به‌خوبی حفظ می‌شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: در اینگونه شرکت‌ها مدیریت ریسک دقیقی حاکم است و تطبیق خوبی با مقررات و الزامات قانونی وجود دارد. سرمایه‌گذاران در مفهوم مذکور، علاقه‌مند هستند که در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که تمرکز بر بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف انرژی وجود دارد، اکنون در کشور‌های جهان این مسائل از اهمیت زیادی برخوردار است.

ذائقه سرمایه‌گذاران در دنیا به سمت شرکت‌هایی رفته که حاکمیت شرکتی در آن‌ها اجرا می‌شود

عیوض‌لو گفت: شرکت‌ها در دنیا به سمت اخلاق کسب و کار و مدیریت مسوولانه (ESG) رفته‌اند. در ۱۰ سال اخیر توجه به ESG در دنیا بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: هدف این رویکرد رسیدن به اثربخشی، کارایی، رشد پایدار و ثبات مالی است. حاکمیت شرکتی بیشتر دوست دارد از منظر مکانیسم‌های داخلی به این موضوع بپردازد تا یک دیده‌بان قانونی پرقدرت بیرونی.

عیوض‌لو خاطرنشان کرد؛ طور کلی ذائقه سرمایه‌گذاران در دنیا به سمت شرکت‌هایی رفته است که حاکمیت شرکتی در آن‌ها به‌خوبی اجرا می‌شود و جایی که حاکمیت شرکتی در آن اجرا شود، منافع همگان رعایت می‌شود؛ حتی سهام داران اقلیت.

حاکمیت شرکتی مسوول اول و آخر قیمت‌گذاری را هیات‌مدیره شرکت می‌داند


معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اظهار کرد: در شرکتی که بر پایه حاکمیت شرکتی فعالیت می‌کند هیات مدیره باید نسبت به قیمت‌گذاری پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری محصولات در چنین شرکتی باید شفاف و منصفانه باشد. حاکمیت شرکتی مسوول اول و آخر این موضوع را هیات‌مدیره شرکت می‌داند.

عیوض‌لو گفت: شرکت‌هایی که منطبق با حاکمیت شرکتی باشند، هیچ ابایی از نظارت ندارند و از آن استقبال هم می‌کنند.

وی افزود: در کشور ما تضاد منافع میان سهام‌داران اکثریت و اقلیت وجود دارد. شرکت‌های مبتنی بر حاکمیت شرکتی باید ساختاری فراهم کنند که هیچ گروهی از سهام‌داران نگران منافعشان نباشند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: افشای به‌موقع اطلاعات نیز از ویژگی‌های دیگر شرکت‌های مبتنی بر حاکمیت شرکتی است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده