تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۰۴۹۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علت نوسانات شدید بازار سرمایه چیست؟

‌می‌متالز - به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، نگاه بلندمدت، شعاری است که دیگر اهالی بازار سرمایه از شنیدنش خسته شده‌اند، ولی قطعا یکی از بزرگترین نیاز‌های بازار سرمایه کشور است. اینکه با یک خبر کوچک یا ریزش سهمی در بازار به یکباره کل بازار به صورت آبشاری دچار ریزش می‌شود و در روزی دیگر با همان شدت به سبزی می‌گراید، ناشی از نبود استراتژی و به دنبال آن نبود نگاه بلندمدت در بیشتر سرمایه‌گذاران است.

به گزارش می‌متالز، اشکان زودفکر در مورد نوسانات بازار گفت: اهالی بازار سرمایه با دو قصد در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ یکی به قصد کسب سودی مشهور به Capital و دوم به منظور کسب سود باکیفیت بازار یا همان DPS است. در بازار سرمایه هر چه تعداد سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب سود‌های مقطعی (Capital) ناشی از نوسانات قیمت سهم هستند، بیشتر باشد، به همان میزان تاثیر شایعات و اخبار بیشتر و نوسانات بازار شدیدتر خواهد بود و با تمایل سرمایه‌گذاران به کسب منفعت از عملکرد شرکت‌ها، بازار پایدارتر و اطمینان افراد جامعه به بازار بیشتر می‌گردد.

وی افزود: حال با نگاهی به بازار سرمایه کشورمان و رفتار اهالی آن به راحتی درمی‌یابیم که تمایل بیشتر سهامداران به نوسانات مقطعی بوده است که از علت‌های آن می‌توان به عدم اعلام پیش‌بینی سود توسط مدیران شرکت‌ها، عدم پاسخگویی مدیران شرکت‌ها نسبت به عملکرد خود، انتساب مدیران غیرتخصصی، عدم برقراری حاکمیت شرکتی و از همه مهمتر، وجود ریسک‌های سیستماتیک شدید در بازار سرمایه کشور اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه دولتی‌ترین بازار کشور است که متاسفانه از نبود ثبات قوانین و صدور بخشنامه‌های شبانه و خلق‌الساعه به شدت رنج می‌برد. این معضل مهمترین عامل ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه به شمار می‌رود و به همین دلیل، سرمایه‌گذاران چنین بازاری نیز مجبور به اتخاذ تصمیمات روزانه و حتی ساعتی هستند و نمی‌توان از آن‌ها انتظار نگاه‌های بنیادی و بلندمدت داشت.

زودفکر بیان کرد: ریسک سیستماتیک مشکلات دیگری را نیز سبب می‌گردد که ایجاد حباب در بازار یکی از عوارض جانبی آن است. شرکت‌های سایز کوچک بازار معمولا شرکت‌های خصوصی‌تر بوده و تاثیر تصمیمات بخش دولتی در آن‌ها کمتر است. از طرفی حضور بازیگران و سفته‌بازان در سهام این شرکت‌ها همراه با تبلیغات و وعده‌های گاه پوچ و القای حمایت از قیمت سهام به سهامداران بوده و این افراد از خلاء موجود ناشی از قابل پیش‌بینی نبودن سهام شرکت‌های بزرگ سوءاستفاده کرده و سرمایه‌های موجود در بازار را به سمت سهام کوچک سوق می‌دهند که منجر به ایجاد حباب در این گروه می‌شود. حبابی که هنگام تخلیه ضرر‌های سنگین به سهامداران خرد زده و گاه چنان آن‌ها را نقره‌داغ می‌کند که دیگر سخت می‌توان بازگشت این گروه به بازار را متصور بود؛ بنابراین به ضرس قاطع اولین گام برای پایداری و ثبات بازار سرمایه کشور باید از سوی سیاستگذار برداشته شود تا سرمایه‌گذاران اتاق شیشه‌ای همانطور که با شفافیت تمام اقدام به معامله و پرداخت تعهدات دولتی خود می‌کنند، بتوانند با همان شفافیت از سیاست‌های سیاست‌گذار بر سرمایه خود مطلع بوده و از هر بادی در بازار سرمایه به خود نلرزند.

این کارشناس اظهار کرد: مطالب مذکور گوشه‌ای از علل نوسانات شدید بازار سرمایه کشور است و بررسی سایر موارد در حوصله این نویسه نمی‌گنجد. در بررسی شرایط فعلی بازار نیز چیزی که مشخص است، این است که شرایط فعلی بازار در تاریخ نگاشت این مطلب شرایط استراحت و حداکثر اصلاح مختصر بوده و به هیچ وجه با شرایط بازار در مردادماه سال ۹۹ قابل مقایسه نیست چرا که بازار فعلی سرمایه دارای P/E میانگین ۱۰ است که عددی معقول برای بازار بوده و با اعدادی همچون میانگین ۳۰-۳۵ بازگشت سرمایه سال ۱۳۹۹ قابل مقایسه نیست. از همین رو نگرانی برای سهامداران سهام بنیادی بازار وجود ندارد. فراموش نکنیم یقینا این شرایط شامل سهامی که بدون داشتن هرگونه بنیاد و به مدد سفته‌بازان بازار دچار رشد‌های غیرمعقول شده است، نمی‌شود و سرمایه‌گذاران چنین سهامی همیشه در معرض ریسک زیان‌های سنگین هستند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده