تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۳
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۱۵۲۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سکون گریبان‌گیر بازار

‌می‌متالز - بازار سرمایه هفته سختی را پشت سر گذاشت. در حالی که در اوایل هفته پس از حضور خریدار برای بلوک خودرو، جو بازار مثبت شد، در میانه‌های هفته بازار یکدست منفی شد.

به گزارش می‌متالز، بانک صادرات فروشنده بلوک خودرو و کروز از طریق زیرمجموعه‌های خبهمن خریدار بلوک بوده است. موضوعی که شایعاتی در خصوص عدم تایید معامله را به دلیل امکان کسب دو کرسی هیات مدیره توسط کروز در ایران خودرو تقویت می‌کند. در سوی دیگر بازار، رقابت در بورس کالا ضعیف است و حتی ضعیف‌تر شده است. اگر از رقابت وکیوم باتوم و پلی پروپیلن بگذریم، تقریبا عمده محصولات با قیمت پایه یا رقابت چند درصدی معامله می‌شوند.

ورشکستگی غول‌های ساختمان سازی

قیمت فولاد و مس در بورس کلا ضعیف است و حال فولادی‌ها در بورس هم ضعیف است. در بازار جهانی، نگاه‌ها به ورشکستگی غول‌های ساختمان سازی چین با چند صد میلیارد دلار بدهی است. اورگراند اعلام ورشکستگی کرد و اگر دولت چنین اقدامی نکند، موج دومینووار نکول را شاهد خواهیم بود. این موج می‌تواند بر بازار کامودیتی‌ها از جمله فولاد و مس و آلومینیوم و روی اثر منفی بگذارد و در گام بعدی در بخش‌های دیگر اقتصادی.

عملکرد ضعیف فلزات

همه این فلزات هم هفته ضعیفی داشتند و با کاهش قیمت روبه رو شدند. طلا البته پس از اصلاح سریع، بار دیگر به بالای ۱۹۰۰ دلار برگشته و در این محدوده طلسم شده است. در داخل دلار آزاد به زیر ۴۹ رفت و سکه مرز ۲۸ میلیون تومان است. در بازار فارس گزارش ۱۲ ماه داد. هر چند بازار سوپرایز نشد. اما گزارش سوپرایز کننده برای صبا تامین بود که اگر تقسیم بالایی داشته باشد، عملا حدود قیمت در ۱۴ ماه آتی سود نقدی خواهد داد.

گزارش خوب

کاشی و سرامیک از جمله کپارس، شیشه‌ای‌ها از جمله کهمدا و سیمانی‌ها از جمله سهگمت گزارش فصلی خوبی را دادند و رشد خوبی داشتند و اگر خطی پیش بروند، پی به‌ای ۵ خواهند بود.

افزایش بی اعتمادی سهامداران

در روز‌های آخر هفته گذشته خبر انحلال و ادغام بانک‌ها باعث شد موج جدیدی از عرضه‌ها بر بازار روز شنبه حاکم شود. ترس از اخبار منفی باعث شد فروشندگان در قیمت‌های حداقلی سهم‌های خود را بفروشند. با تکذیب خبر انحلال بانک‌ها سبب افزایش بی اعتمادی سهامداران به بازار شد و برای خروج از بازار پرابهام عرضه‌ها در حمایت‌های شکسته شده همچنان ادامه پیدا کرد.

از اخبار مهم این روز می‌توان به برگزاری مجمع ایران خودرو برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اشاره کرد. در نهایت صحبت‌هایی در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری مطرح شد که در نتیجه مجمع انتظارات بازار و سهامداران را رفع نکرد و سبب بیشتر شدن موج عرضه‌ها شد. در نهایت شاخص کل با کاهش ۰.۸۱ درصدی به سطح یک میلیون و ۹۵۷ هزار واحدی رسید و ارزش معاملات خرد در محدوده ۳۷۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت.

خروج پول حقیقی‌ها

در روز یکشنبه اتفاق مهمی در نماد خودرو افتاد، بازگشایی خودرو و پس از آن خبر عرضه بلوک ۳.۳۶ درصدی از سهام شرکت ایران‌خودرو توسط بانک صادرات با قیمت پایه هر سهم ۳۲۰ تومان بود که سبب شد گروه خودرویی با تقاضا همراه شود. خریدار این بلوک از زیرمجموعه‌های گروه بهمن بوده و از سوی دیگر خبر بلوک دیگر خودرو از بانک تجارت شنیده می‌شود.

در نهایت با توجه به فشار فروش که در بازار سرمایه وجود داشت شاخص با افت اندک ۰.۱۸ درصدی در سطح یک میلیون و ۹۵۴ هزار واحد بسته شد. بازار خروج پول حقیقی‌ها را حدود ۴۱۴ میلیارد تومان ثبت کرد و ارزش معاملات نیز همانند روز‌های گذشته در محدوده زیر ۴۰۰۰ میلیارد تومان قرار داشت. در روز دوشنبه با وجود اخبار مثبت روز گذشته، اما بازار با تقاضای قوی ظاهر نشد و ارزش معاملات در مقادیر حداقلی خود قرار گرفت.
قدرت کم خریداران و کمبود نقدینگی سبب شد که بازار با رکود شدیدی همراه شود و شاخص با رشد ۰.۱۲ درصدی به سطح یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحد قرار گیرد. خروج پول حدود ۳۵۹ میلیارد تومان از بازار با وجود معاملات کم حجم وضعیت شدید رکودی بازار را نشان می‌دهد. آزاد سازی منابع بلوکه شده در کره جنوبی سبب کاهش دلار به محدوده ۴۸ هزار تومان شده است.

در روز سه شنبه فروشندگان با توجه به ابهامات و بی اعتمادی‌های موجود در بازار بر خریداران غلبه کردند و سبب منفی شدن بازار شد.

شاخص هم وزن کاهش نیافت

بازار خلاف انتظار با خبر آزادسازی قیمت گذاری دستوری خودروسازان با فشار فروش در این گروه‌ها مواجه شد. عدم اعتماد و تایید و تکذیب شایعات سبب نا اطمینانی و رکود شدید در بازار شده است. شاخص کل در نهایت با کاهش ۰.۹۳ درصدی به سطح یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحد رسید. خروج پول حقیقی نسبت به روز قبل افزایشی و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

در آخرین روز کاری هفته پس از مدت‌ها بازار رنگ سبز را به خود دید و اخبار و شایعاتی مثبت باعث تغییر جهت در بازار سرمایه شد. خبر احتمال تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای چندمین بار سبب افزایش امید‌ها شد. خبر لغو عوارض صادراتی به حکم دیوان عدالت اداری و از سوی دیگر خبر حذف سامانه یکپارچه خودرو در ادامه آزادسازی قیمت گذاری دستوری خودروسازان سبب جو مثبت در بازار سرمایه شد، اما همچنان ارزش معاملات زیر ۴۰۰۰ میلیارد تومان است که برای تشکیل روند صعودی بسیار اندک است. در نهایت شاخص با رشد حدود ۰.۴۳ درصدی به رقم یک میلیون و ۹۴۶ هزار واحدی رسید که دو نماد شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت در بازار داشتند.

ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
هشت ماه پیش
عناوین برگزیده