تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۷۹۴
کد خبر: ۲۲۶۹۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازار در هفته‌ای که گذشت

ترس و هیجان

‌می‌متالز - سنگ آهنی‌ها یکی از گروه‌های با نماد‌های مثبت در هفته گذشته بودند.

به گزارش می‌متالز، بازار گیج و بی جهت است. هیچ گروهی لیدر نیست و کلیت روند بازار نیز ضعیف است. هفته گذشته نوسان و ترس و هیجان در بازار حاکم بود، شائبه تسویه اعتباری کارگزاری‌ها و نزدیک بودن به انتهای شهریور ماه باعث تشدید عرضه‌ها شد که دستور سازمان به عدم لزوم تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری باعث کاهش فشار عرضه‌ها شد.

دو عرضه اولیه «فجهان» و «کیمیاتک» و همینطور کاهش قیمت‌های جهانی و بدبین بودن به ادامه روند صعودی آن‌ها باعث شد که نماد‌های این گروه‌ها با تقاضای زیادی همراه نشوند. در این میان نوسانات بازار ارز نیز باعث تشدید این عرضه‌ها شد. بازار از نظر تکنیکالی در کانالی با کف یک میلیون و۴۵۰ هزار واحد و مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار گرفته و در نوسان است.


گروه‌های برنده و بازنده


سنگ آهنی‌ها یکی از گروه‌های با نماد‌های مثبت در این هفته بودند. «کنور» همچنان صف خرید دارد. افزایش ظرفیت و طرح‌های توسعه جذابیت اصلی رشد این سهم شده که البته حجم مبنای آن هم عرضه نمی‌شود. در این گروه، «کگل» به دلیل عرضه «فجهان» که در آن سهامدار عمده است، با رشد روبه‌رو شده است. «ومعادن» معاملات ضعیفی داشت. «تاصیکو» هم وضعیت نامناسبی در معاملات داشته است.
گروه فولادی هفته ضعیفی را پشت سر گذاشت. فولاد مبارکه به زیر ۱۲۰۰ کاهش یافت. معاملات این شرکت که با لحاظ دلار آزاد در سطح قیمت جهانی بود، در بورس کالا ابطال شد. بقیه گروه فولادی هم روند مشابه «فولاد» داشته و با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. قیمت فولاد در بورس کالا هم ضعیف و نزولی است، البته این چند روز و پس از افزایش تولیدات به دلیل پایان قطعی برق، پرحجم بوده است. در این گروه «فولاژ» افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل انباشته می‌دهد که آخر هفته با صف خرید بسته شد. با این حال، فولادی‌ها تحت تاثیر برنامه تولید سالانه یک میلیون مسکن و اظهارنظر‌های مختلف در خصوص قیمت‌گذاری دستوری و کاهش قیمت فولاد هستند. اعلام قیمت‌هایی مثل ۱۰ میلیون تومان برای میلگرد از نکات جالب در این خصوص است.
گروه سیمان هم وضعیت مشابه فولاد دارد. قطعی برق و نگرانی از قیمت‌گذاری دستوری این گروه را پرریسک و پرنوسان کرده است. در حالی که در اوایل هفته خبر از اجباری شدن کلیه عرضه‌های سیمان در بورس کالا شده است، اما اظهارنظر‌های متضادی در خصوص قیمت‌گذاری سیمان منتشر می‌شود.
در هلدینگ‌ها، افزایش سرمایه «شستا» در ابهام است، اما آخرین روز کاری را با صف خرید پشت سر گذاشت که می‌تواند ناشی از نهایی شدن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی این شرکت باشد. «شسپا» بعد از چندین روز صف خرید سنگین، پر عرضه بود و صف خرید آن تا منفی معامله شد. در دو روز یک میلیارد سهم این شرکت معامله شد. در این گروه، «ونفت» به دلیل اخبار راه‌اندازی فاز دوم مخازن و پذیرش شرکت‌های تابعه تا صف خرید معامله شده است. پالایشی‌ها نوسانی معامله می‌شوند. ابهام در سود بهار سبب شده ریسک این گروه بالا برود. «شبندر» بالای ۶۰۰ تومان تثبیت و بار دیگر لیدر این گروه شده است.


ضعف بانکی‌ها


«وبملت» در گروه بانکی، یکی از ضعیف‌ترین عملکرد‌ها را داشته است. با وجود تراز مثبت بالا، اما قیمت سهم به زیر ۴۰۰ تومان رسید. حال و روز بقیه بانکی‌ها هم بهتر نبوده است. «دی» و «وسینا» اول هفته صف خرید داشتند، اما میانه‌های هفته، آن‌ها هم منفی شدند. گروه خودرویی هم وضعیت خنثی داشت. هر چند نماد‌های اصلی مانند «خودرو» و «خساپا» اندکی کاهش داشتند. این در حالی است که رانت قیمت آزاد و کارخانه از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است، در مقابل خودروسازان ۵۰ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. این گروه منتظر عادلانه شدن قیمت‌ها و واگذاری قیمت‌گذاری به کف بازار و پایان قرعه‌کشی در فروش است.
این هفته بازار شاهد صدور یک بخشنامه جدید از سوی سازمان بورس بود. افشا زمین و ساختمان ها! شرکت‌های بورسی باید لیست و وضعیت زمین و ساختمان هایشان را در کدال افشا کنند. این موضوع می‌تواند توجهات و جهت‌گیری بازار را به سمت شرکت‌های با زمین و ساختمان‌های ارزنده جلب کند. شرکت‌هایی که در داخل یا جوار شهر‌های بزرگ قرار دارند، از این دسته هستند. نماد‌هایی در گروه خودرویی، دارویی، غذایی و سیمانی می‌تواند گزینه‌های مورد توجه بازار باشد. موتور عرضه‌های اولیه گرم شد. این هفته عرضه اولیه و بازگشایی را شاهد بودیم.

ندا کریمی- کارشناس بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده