تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۲۶۸۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش هفتگی بازار؛

دنده معکوس حجم معاملات نسبت به هفته گذشته

‌می‌متالز - ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در هفته منتهی به ۱۷ شهریور، نسبت به هفته گذشته کاهشی شد؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس به حرکت صعودی خود ادامه داد.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به هفدهم شهریور ۱۴۰۰، حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۳۱ درصد کاهش، از ۶۱۲ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال به ۴۲۴ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۶۹ هزار و ۷۶۴ میلیون سهم در هفته گذشته به ۴۹ هزار و ۱۳۵ میلیون سهم رسید که کاهش ۲۹.۶ درصدی را نشان می‌دهد.


وضعیت صعود و نزول بازار‌ها


در هفته یادشده، تمامی بازار‌ها نسبت به هفته گذشته خود، روند کاهشی را طی کردند.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۳۲ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته قبل تجربه کرد و از ۲۱۰ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال به ۱۴۲ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته قبل ۲۶ هزار و ۱۴۲ میلیون سهم بود به ۱۸ هزار و ۶۷۴ میلیون سهم در هفته جاری رسید و کاهش ۲۹ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام کاهشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به هفدهم شهریور نسبت به هفته قبل، ۲۵ درصد کاهش یافت و از ۲۶۶ هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال به ۱۹۹ هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۳۱ درصد کاهش، از ۳۸ هزار و ۴۳۸ میلیون سهم به ۲۶ هزار و ۶۸۹ میلیون سهم رسید.

بازار بدهی همچون بازار‌های دیگر، هفته‌ای سرخ را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات این بازار با افت ۵۴ درصدی از ۱۵ هزار و ۴۵ میلیارد ریال در هفته قبل به ۶ هزار و ۹۱۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۱۵ میلیون برگه به ۷.۰۵ میلیون برگه رسید که افتی ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته قبل ۷۴۲ میلیارد ریال بود که در هفته جاری به ۲۷۳ میلیارد ریال رسید و کاهش ۶۳ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۹۷ درصد کاهش، از ۷۹ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۱.۹ میلیون قرارداد در هفته جاری رسید.

صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز در هفته منتهی به هفدهم شهریور در مقایسه با هفته پیش، روندی نزولی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۱۲۰ هزار و ۶۴۸ میلیارد ریال در هفته قبل به ۷۴ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال در هفته جاری رسید و افت ۳۷.۹۱درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افت ۲۶ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۵ هزار و ۹۲ میلیون یونیت به ۳ هزار و ۷۶۴ میلیون یونیت رسید.


روند افزایش شاخص کل ادامه‌دار شد


بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به هفدهم شهریور نسبت به هفته قبل رشد ۰.۳۵ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحد صعود کرد که رشد ۵ هزار و ۳۸۲ واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته جاری نسبت به هفته قبل روندی افزایشی داشت و با ۲.۳۵ درصد افزایش از ۴۵۵ هزار و ۳۷۳ واحد به ۴۶۶ هزار و ۹۶ واحد رسید و ۱۰ هزار و ۷۲۳ واحد افزایش یافت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
دو سال پیش
عناوین برگزیده