تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۲۶۹۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز یک تغییر بورسی در معاملات

‌می‌متالز - از امروز زمان معاملات بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق بدهی تغییر می‌کند.

به گزارش می‌متالز، از امروز، شنبه۲۰شهریور، زمان معاملات ETF‌ها و اوراق بدهی تغییر می‌کند.

زمان‌بندی جلسه معاملاتی بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و بازار اوراق بدهی پیرو صورت جلسه تیرماه سال جاری هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران و مطابق تبصره ماده ۲ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، از امروز تغییر می‌کند.

بر این اساس، از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه پیش‌گشایش خواهد بود. ساعت ۹ گشایش و در نهایت از ساعت ۹ تا ۱۵ حراج پیوسته ادامه می‌یابد.

این درحالی است که پیش از این ساعت حراج پیوسته این صندوق‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ بود.

تغییر جدید ETF‌ها چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

دارا یکم و پالایش یکم دو صندوق دولتی که در سال ۹۹ توسط دولت به مردم فروخته شد در خود سهام شرکت‌های پالایشی و بانکی را دارند. روند ریزشی این دو صندوق در سال گذشته همزمان با افت بازار سهام شروع شد و با اصلاح قیمتی گسترده‌ای که داشتند زیان بزرگی را نصیب سهامداران خود کردند.

در ۲۴مرداد مدیریت عملیات بازار ابزار‌های نوین با انتشار اطلاعیه‌ای مهم، از تغییر زمانبندی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و اوراق بدهی در بورس تهران خبر داد.

تغییر زمان معاملات صندوق‌های دولتی چه تاثیری بر روند این صندوق‌ها و معاملات بازار دارد؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در این باره می‌گوید: تجربه سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس در سال ۱۳۹۹ گواهی بر این مدعی است که هیچ بازاری خصوصا بازار‌های مالی بدون دانش، آگاهی و زمان جز ضرر و اتلاف منابع عایدی دیگری نخواهند داشت؛ بنابراین در بازار‌های مالی توصیه شده تا مردم به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند. همچنین سهولت دسترسی به این ابزار‌ها می‌تواند در کنار نرخ بازدهی بالاتر مشوقی برای جذب منابع باشد.

وی همچنین افزود: از مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری که توسط افراد مجرب اداره می‌شوند کاهش هزینه سرمایه‌گذاری و ارتقا جایگاه بازدهی در مقایسه با پرتفوی‌های شخصی است.

وی در این باره تشریح کرد: در چند ماه اخیر با تغییر قوانین از جمله تغییر ساعت معاملات که آخرین مورد است سهولت دسترسی مردم را به این صندوق‌ها افزایش داده و می‌تواند جایگاه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در بازار سرمایه تثبیت و جذب منابع را حتی از سپرده‌های بانکی به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت بکشاند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده