تاریخ: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۳۵۶۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس تأکید کردند:

ضرورت افزایش شفافیت در بازار‌های مالی / بورس و پیش‌بینی‌پذیری بازار‌ها

‌می‌متالز - یکی از محور‌های مورد تاکید صحبت‌های دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و دکتر عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لزوم افزایش شفافیت در بازار‌های مالی و بازارسرمایه بود که بدون شک این مولفه از مهمترین عوامل ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است که به دنبال آن رشد اقتصادی ایجاد می‌کند.

به گزارش می‌متالز، مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا با بیان این مطلب گفت: فعالان اقتصادی در فضای شفاف بدون شک می‌توانند به نحو مطلوبتری فعالیت داشته باشند و در توسعه اقتصاد کشور گام بردارند. شفافیت در قوانین و مقررات و رفع موانع قانونی تولید و سرمایه‌گذاری و البته ثبات رویه در قانون‌گذاری‌ها از مواردی است گه در افزایش این شفافیت نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

علی خسرو شاهی افزود: یکی از بارزترین عوامل تاثیرگذار بر فضای سرمایه‌گذاری و اقتصاد هر کشوری پیش بینی پذیری بازار‌ها است. موضوعی که وزیر اقتصاد نیز به آن تاکید زیادی دارد، به طوری که سیاست‌گذاری کلان اقتصادی بدون پیش بینی درست از منابع و مصارف امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در نظر داشته باشید که جدای از سیاست گذاری کلان اقتصادی در فضای سرمایه گذاری خرد نیز اگر فضای بازار‌های مختلف در هاله‌ای از ابهام باشد سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری نخواهند داشت.


هدف از پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد


خسروشاهی بیان کرد: منظور از پیش بینی پذیری تنها پیش بینی قیمت محصولات و خدمات درون یک بازار خاص نیست، زیرا قیمت محصولات و خدمات تولیدی متاثر از عوامل داخلی و خارجی گوناگونی است که عملاً پیش بینی آن در اکثر مواقع امری غیر ممکن است.

وی افزود: بلکه منظور از پیش بینی پذیری بازار ایجاد یک فضای رقابتی و شفاف است تا خود عوامل بازار و عرضه و تقاضای واقعی نسبت به کشف قیمت اقدام کند و عوامل خارج از مکانیسم عرضه و تقاضا کمترین دخالت را در آن داشته باشند. در شرایطی که قیمت گذاری توسط خود بازار انجام شود فعالان بازار می‌توانند با در نظر گرفتن میزان عرضه و تقاضای واقعی بازار نسبت به شناسایی روند قیمت‌ها اقدام کنند.

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان اندیشه صبا توضیح داد: بازار سرمایه کشور به عنوان یکی از بازار‌های پیشرو در کشور همواره از نبود پیش‌بینی‌پذیری عوامل تاثیرگذار بر ارزش شرکت‌های بورسی در رنج بوده است. به عنوان نمونه نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی طی چند سال گذشته با تغییر مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی در حال تغییر بوده است.

خسروشاهی ادامه داد: فرمول‌های مختلف برای قیمت گذاری نرخ خوراک این شرکت‌ها همواره یکی از ریسک‌های سهامداران این شرکت‌ها به شماررفته و باعث شده سرمایه گذاران تمایل زیادی برای سرمایه گذاری بلند مدت از خود نشان ندهند و این نگرانی که امکان دارد با تغییر دولت، فرمول نرخ خوراک این صنعت هم دچار تغییر شود همواره وجود داشته است.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: این مشکل تنها محدود به این صنعت نیست و در بسیاری از صنایع در اشکال مختلف مانند قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو سازی وجود دارد. این در حالی است که تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی و البته مدیران ارشد اقتصادی طی چند سال گذشته به این نتیجه رسیده اند که این گونه قیمت گذاری‌ها به جز ایجاد رانت و برهم زدن نظم بازار نتیجه‌ی دیگری نداشته است.

وی ادامه داد: البته طی چند ماه گذشته با ورود سیمان به بورس کالا یک تجربه موفق در کنترل قیمت‌ها از طریق سازو کار بازار و قطع دست دلالان در کشور رقم خورد و به نظر می‌رسد فرصت مناسبی دست داده تا در صنایع دیگر هم این اتفاق مبارک رقم بخورد تا یک بار برای همیشه عرضه و تقاضای بازار تعیین کننده قیمت‌ها باشد و دست دلالان و واسطه‌ها از قیمت گذاری قطع شود.


ضرورت انتشار منظم آمار‌های اقتصادی


خسروشاهی اظهار کرد: جدای از بحث توجه به کشف قیمت‌ها توسط عرضه و تقاضای بازار یکی از ابزار‌های مفید دیگر برای پیش‌بینی پذیر کردن بازار انتشار امار‌های اقتصادی به طور منظم و بدون تاخیر است؛ به شکلی که در کشور‌های توسعه یافته، فعالان اقتصادی با دنبال کردن آمار‌های اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی و نهاد‌های دیگر می‌توانند به دید مناسبی از شرایط اقتصادی و بازار‌های مختلف کشورشان دست یابند و متناسب با افق اقتصادی ترسیم شده نسبت به تشکیل سبد سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

وی افزود: متاسفانه انتشار آمار‌های اقتصادی نیز در کشور با تاخیر مواجه است. از آنجایی که مدیر کل بانک مرکزی در دولت جدید از بدنه بازار سرمایه انتخاب شده است این امید وجود دارد تا با درک درست این مساله نسبت به انتشار بدون تاخیر آمار‌های اقتصادی اقدام کنند تا گامی مهم در پیش‌بینی پذیری بازار‌ها برداشته شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده