به گزارش میمتالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضعف مدیریتی را یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو و قیمتگذاری دستوری عنوان کرد و گفت: در بحث مربوط به طرح ساماندهی خودرو ابهامهای موجود که از سوی شورای نگهبان ارائه شده بود، رفع شده، اما هنوز به نتیجهگیری نهایی در این زمینه نرسیده ایم.
الله ویردی دهقانی افزود: برنامههای دولت برای ساماندهی بازار خودرو با تصمیم گیریهای مناسب، موجب منطقی شدن قیمتها میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: بحث خودرو بسیار پیچیده و عمیقتر از آن است که در رسانهها به آن پرداخته میشود، زیرا صنعت خودرو حدود ۳۰ درصد هزینه کشور را به خود اختصاص داده و نیازمند تحول بنیادی است و با توجه به اینکه دنیا تا سال ۲۰۳۰ به سوی کاهش مصرف سوختهای فسیلی و استفاده از خودروهای برقی پیش میرود، امیدواریم با سیاستگذاری و رویکرد جدید بتوان مشکلات موجود در این صنعت را رفع کرد.
دهقانی ادامه داد: حذف قیمت گذاری دستوری، بهبود کیفیت، افزایش تیراژ تولید، کاهش قیمت تمام شده تولید و تامین خودروی ارزان قیمت، استفاده از انرژیهای پاک در این زمینه و... از جمله موضوعاتی است که خودروسازان کشور باید به آن توجه کنند.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ریشه قیمتگذاری دستوری در انحصار و رقابتی نبودن بازار است و زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد و خودروساز با هر قیمتی محصول خود را در بازار عرضه کند، به دنبال آن بازار سیاه تشکیل میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: در حال حاضر قیمت مواد اولیه، دستمزد، بهای حاملهای انرژی و... مشخص است و به راحتی میتوان هزینه تمام شده تولید خودرو را محاسبه کرد، و اعدادی که از سوی خودروسازن به عنوان هزینه تولید هر خودرو اعلام میشود نمیتواند ملاک تصمیمگیری باشد بنابراین، باید از کارشناسان خبره در این زمینه استفاده شود.