به گزارش میمتالز، علی جدی درباره صادرات خودرو و لوازم یدکی گفت: در حال حاضر میلیاردها دلار صادرات توسط قطعه سازان داخلی به منطقه و اروپا انجام میشود. حتی برخی شرکتهای خصوصی در حوزه قطعه سازی و نیرو محرکه به آلمان و شرکتهایی همچون بنز و BMW صادرات دارند.
وی افزود: شاید نتوان خودرو صادر کرد، اما در صادرات قطعه، خدمات فنی مهندسی مربوط به نیرو محرکه مشکلی وجود ندارد. حتی صادرات قطعات مربوط به کشتی سازی و تجهیزات کشاورزی هم میشود.
این نماینده مجلس ادامه داد: قانون طرح ساماندهی خودرو در واقع مشوقی برای قطعه سازان و برخی خودروسازان است، اما به راحتی میتوان با صادرات قطعه و خودرو تا ۲۰۰ میلیون دلار ارز به دست آورد و در مقابل خودرو وارد کرد.
جدی گفت: وزارت صنعت ساز و کار نظارتی برای واردات خودرو و ارزهای صادراتی تدوین میکند. رانت خاصی برای کسی در نظر نگرفته و هر کسی بتواند صادرات انجام دهد، میتواند خودرو وارد کند. در این میان، نهادهای نظارتی هم ورود خواهند کرد.
وی افزود: مجلس سقفی برای واردات تعیین نکرده و شورای رقابت هم نقشی نخواهد داشت. هیات وزیران موظف به تعیین تکلیف در این بخش از نظر کیفی و کمی شده است. شورای نگهبان ۱۰ روز فرصت دارد اعلام نظر کند که در صورت تایید تبدیل به قانون میشود. در غیر این صورت مجدد به مجلس باز میگردد.
جدی در مورد تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی هم گفت: با اجرای این طرح، خودروهای خارجی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش قیمت میخورند. در حال حاضر خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی ۲.۵ میلیارد تومان فروخته میشود و قیمتها حدود ۷ برابر غیر واقعی است. قیمت خودروهای داخلی هم متعادل میشود و حداقل بیش از این افزایش نمییابد و به قیمت کارخانه نزدیک میشود.
منبع: بورس پرس