تاریخ: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۸۴۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موج سواری دلار در بورس

‌می‌متالز - دلار در بازار سهام ایران چه نقشی را ایفا می‌کند؟ گزارش هفتگی بورس تهران را با نگاهی به وضعیت اثرگذاری شاخص ارز در این مطلب بخوانید.

به گزارش می‌متالز، بازار در هفته گذشته تحت تأثیر دلار بود و حرکت‌های دلار سبب ایجاد موج در بورس شد. پس از هفته‌ها رشد ارز رسمی و غیررسمی، بالاخره اثراتی از این رشد در بورس نمایان شده است. در بازار آزاد سکه از ۱۹ میلیون تومان گذشته و در بورس، سکه رفاه در ۱۸.۱ میلیون تومان معامله می‌شود و سکه بانک مرکزی ۱۷.۴ میلیون تومان است. صندوق‌های طلا نیز روند متناقضی نسبت به NAV دارند. در حالی که برخی بالای NAV هستند، برخی دیگر پایین‌تر از NAV معامله می‌شوند البته به‌نظر می‌رسد این صندوق‌ها در بازدهی به سکه نرسیده و عقب مانده‌اند.

در بازار ارز، معاون ارزی بانک مرکزی تغییر کرده و دکتر آرام که مدیرعامل تأمین سرمایه امین در حدود یک دهه قبل بوده به سمت معاونت ارزی بانک مرکزی انتخاب شده است. در کنار رشد دلار، قیمت‌های جهانی نیز صعودی است. طلا به بیش از ۱۸۰۰ دلار برگشته و نفت بالای ۸۰ دلار رسیده است. مس در محدوده ۸۵۰۰ دلار و روی در قیمت‌های ۳۳۰۰ دلار تثبیت شده است. در بورس تهران، دلاری‌ها و به خصوص معدنی و فلزی‌ها لیدر‌های جدید بازار شدند و لیدری را از گروه خودرویی پس گرفتند.

فملی پیشتازی می‌کند و به آستانه ۷۰۰ تومان رسید. سهمی که در ۵۰۰ تومان کمتر کسی بدان توجه می‌کرد، حالا در ۷۰۰ تومان پرمعامله است. فولاد مبارکه ۵۰۰ تومان را پرقدرت رد کرد و حالا ۵۵۰ تومان را دیده است. فولاد خوزستان از زیر ۲۰۰ تومان به بیش از ۲۵۰ تومان رسیده است. به نظر فولادی و معدنی‌ها بتوانند به رشد خود ادامه دهند. پتروشیمی‌ها پشت سر این گروه در بازده حرکت می‌کنند.

ریسک‌های قطع گاز و کاهش قیمت نفت بر این گروه اثر منفی داشته است. در این گروه، چند هفته بعد از شروع بازارگردانی صندوق پالایش، تقریبا هیچ دستاوری نداشته است و نسبت قیمت به NAV از ۷۰ به ۷۵ درصد هم نرسیده است. در میان صندوق‌ها، صندوق‌های اهرمی رشد بیشتری داشته و صندوق اهرم بازده ۱۵ درصدی داده است. یکی از زیرمجموعه‌های تاصیکو تجدید ارزیابی روی کدال گذاشته و به‌نظر می‌رسد سایر زیرمجموعه‌ها نیز به این سمت حرکت کنند. این موضوع سبب صف خرید در تاصیکو شد.

در این شرایط، فزر نیز مورد توجه بازار بود و رشد خوبی داشته است. عمده شرکت‌های معدنی و فلزی نسبت به قیمت دلار اهرم بیش از یک دارند، بدان معنا که با رشد قیمت دلار می‌توانند رشد بیشتری را ثبت کنند. لاستیکی‌ها چند روزی به دلیل کاهش ۱۵ تا ۳۵ درصدی مواد اولیه مورد توجه بازار بوده‌اند، اما به دلیل رشد دلار، احتمالا نفعی نخواهند برد. زفکا و زگلدشت پربازده‌ترین دامپروری‌های این هفته بودند.

راه‌اندازی طرح‌های توسعه، عمده‌ترین دلیل این موضوع است. گروه خودرویی وارد فاز آرامش شده است. به‌نظر می‌رسد فعالان این گروه، به سمت قطعه ساز‌ها رفته‌اند. تحولات اساسی در این صنعت در حال وقوع است و بازار منتظر یافتن خریداری برای بلوک‌های خودروسازان است. در عین حال، به عرضه خودرو در بورس کالا هم خوشبین است.


شاخص حمایت از دست داد


در اولین روز هفته بازار اکثر گروه‌ها با فشار عرضه روبه‌رو بودند که این روند معاملاتی باعث شد شاخص کل حمایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست بدهد. شیب خروج نقدینگی نسبت به روز کاری گذشته افزایش داشت و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از دلایل افزایش عرضه می‌توان به کاهش قیمت نفت و وارد شدن به کانال ۷۰ دلاری و از سوی دیگر قطع گاز در صنایع اشاره کرد. از اخبار مهم این روز می‌توان به قطع گاز در پتروشیمی شیراز و فاز ۲ زاگرس بعد از پتروشیمی‌های خراسان، پردیس و فولاد سبزوار اشاره کرد. با توجه به افزایش نرخ ارز، اما همچنان بازار واکنش خاصی به آن نشان نداد. ریسک‌های سیاسی موجود باعث شده که بازار به سمت بازار‌های موازی حرکت کند و صندوق‌های طلا با ورود نقدینگی حقیقی‌ها مواجه بودند. در بورس کالا نیز روز پرمعامله‌ای بود و شاهد بیشترین رقابت برای خودروی تارا نقره‌ای با ۳۷ درصد و کمترین رقابت در پژو ۲۰۷ نقره‌ای با ۱.۸ درصد انجام شد.


سه گروه پر تقاضا بودند


در دومین روز هفته شاهد تقاضا در گروه‌های بانکی، پالایشی و فلزی بودیم و با نوعی چرخش پول در بازار مواجه شدیم. از اتفاقات مهم این روز می‌توان به افزایش نرخ ارز نیمایی به محدوده ۲۸۵۰۰ تومان اشاره کرد. بورس کالا از تغییر نحوه محاسبه محدوده نوسان قیمت مجاز در نماد‌های گواهی سپرده کالایی سکه طلا خبر داد. در بازار روز یکشنبه خودرویی‌ها پرعرضه بودند و در این میان سایپا به نسبت معاملات بهتری داشت و فروش سهام تودلی می‌تواند بر گروه سایپا تأثیر مثبتی داشته باشد. در این میان نرخ ارز سقف قبلی را شکست و وارد کانال ۳۷ هزار تومانی شد. در نهایت شاخص کل با رشد ۵۶۰۰ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحد رسید.


بازاری متعادل در میانه هفته


در روز دوشنبه بازار متعادل کار خود را آغاز کرد و به تدریج تقاضا افزایش یافت. رشد نرخ ارز محرک رشد شاخص و ورود پول به بازار شد. کانه‌های فلزی، صندوق طلا، بانک‌ها، فلزات اساسی، دارویی‌ها و خودروسازان به ترتیب با بیشترین ورود نقدینگی حقیقی‌ها مواجه بودند. نرخ دلار نیما در آستانه ۳۰ هزار تومان قرار گرفت که سبب شد سرمایه‌گذاران به ارزندگی بازار توجه بیشتری کنند. در این میان خبر واگذاری بلوک‌های سهام پالایشی بانک صادرات در قیمت‌های قابل توجه که تفاوت زیادی با قیمت تابلو این نماد‌ها داشت تأثیر بسزایی بر افزایش تقاضا در بازار گذاشت. از اتفاقات مهم دیگر این روز می‌توان به خبر مزایده واگذاری سهام شرکت خودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس (تاپکو) توسط شرکت سرمایه‌گذاری رنا اشاره کرد که در این خصوص ورنا و وساپا از سود خوبی منتفع می‌شوند. در پایان روز دوشنبه شاخص کل با رشد حدود ۱.۴۴ درصدی به رقم یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی رسید و ارزش معاملات خرد در حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان بود.


چراغ سبز روشن شد


در روز سه‌شنبه بازار با حجم تقاضای زیادی مواجه و سراسر سبزپوش شد. نما‌های شاخص‌ساز و بزرگ با تقاضای خوبی همراه شدند و با توجه به رشد نرخ ارز تقاضای قوی در صنایع دلار محور شکل گرفت. فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بیشترین ورود پول را داشتند. ارزش معاملات خرد بعد از مدت‌ها بالای ۵۵۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. در بازار بورس کالا خودروی دیگنیتی پرتقاضا و با رقابت ۵۰ درصدی همراه شد. در نهایت شاخص کل با رشد ۴۵ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد ایستاد. فارس و فولاد بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل داشتند و ورود نقدینگی حقیقی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.
در آخرین روز هفته با توجه به بازار روز قبل، انتظار افزایش عرضه‌ها و تعادل در بازار می‌رفت. در گروه بانکی و فراکابی‌ها عرضه‌ها شدت گرفت و سبب منفی شدن نماد‌های این گروه شد. شیمیایی‌ها، چند رشته‌ای صنعتی، بانک‌ها و فلزی‌ها بیشترین خروج نقدینگی حقیقی‌ها را داشتند. در بازار چهارشنبه پالایش و فولاد بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند. از اخبار مهم این روز می‌توان به خبر احتمال دو مرحله‌ای شدن لایحه بودجه ۱۴۰۲ و تغییر معاون ارزی بانک مرکزی اشاره کرد. از اخبار مهم دیگر این روز معافیت مالیاتی واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی است. در نهایت شاخص کل با رشد ۱۸ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد به کار خود پایان داد. حجم و ارزش معاملات خرد هم نسبت به روز قبل اندکی کاهش داشت و با توجه به عرضه‌های این روز خروج نقدینگی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده