تاریخ: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۲۱
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۸۴۶۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد

کلیدی برای گشایش صنایع فلزی و معدنی بازار سرمایه

‌می‌متالز - تسهیل صادرات یک فرصت طلایی پیش روی زنجیره فولاد خواهد بود تا هم در حجم تولید و فروش زنجیره فولاد تعادل ایجاد شده و هم شرکت‌ها از افزایش نرخ ارز منتفع شوند و هم درآمد‌های ارزی کشور افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در خصوص وضعیت این صنعت بیان کرد: با توجه به کاهش سرانه مصرف فولاد در کشور تحت تاثیر رکود داخلی و عدم اجرای طرح‌های عمرانی، دغدغه سرمایه گذاران بابت احتمال افت سودآوری شرکت‌ها در زنجیره فولاد تا حدودی منطقی است؛ اما کلید گشایش قفل تسهیل و افزایش صادرات زنجیره فولاد است.

این فعال صنعت سنگ‌آهن اضافه کرد: در صورت حمایت از صادرات و تسهیل موانع پیش روی صنایع برای حضور در بازار‌های صادراتی، علاوه بر آنکه ارزآوری حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی افزایش یافته و شرایط اقتصادی بهتری خواهیم داشت؛ سودآوری شرکت‌ها نیز افزایش خواهد داشت. ضمن اینکه نرخ ارز نیز اخیرا افزایش داشته و در صورت رونق صادرات زنجیره فولاد، افزایش نرخ ارز نیز اثر مثبت با اهمیتی در رشد سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت "تسهیل صادرات" یک فرصت طلایی پیش روی زنجیره فولاد خواهد بود تا به مدد رشد درآمد‌های حاصل از صادرات، هم در حجم تولید و فروش زنجیره فولاد، تعادل ایجاد شده و نگرانی‌ها بابت کاهش فروش مقداری در داخل کشور برطرف شود و هم شرکت‌ها از افزایش نرخ ارز منتفع شوند و هم درآمد‌های ارزی کشور افزایش یابد و تبعات ناشی از تحریم و تنگنای ارزی کمرنگ‌تر شود.

اکبریان تصریح کرد: با توجه به وضعیت حال حاضر اگر دولت راهکار‌های خلاقانه‌ای در پیش بگیرد که برای یک مقطع ۶ الی ۱۲ ماهه صادرات محصولات فلزی و معدنی رونق بگیرد، هم جریان ورود ارز به کشور تقویت می‌شود و هم شرکت‌های کوچکتر از فضای رقابتی ناشی از این رکود آسیب نمی‌بینند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده