تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۳
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۴۷۲۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲ آیتمی که تکلیف بورس را مشخص می‌کند/ ابلاغیه‌ای پر سروصدا با درجه C و D اهمیت

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: بودجه و برجام متغییر‌های کلیدی هستند، که در صورت تعیین تکلیف بر بازار سرمایه تاثیر گذار خواهند بود.

به گزارش می‌متالز، در جدیدترین ابلاغیه مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، میزان دریافت اعتبار توسط سهامداران به اتکای پرتفوی آن‌ها در مرحله اول از ۶۰ به ۶۵ درصد افزایش می‌یابد.
بررسی صدای بورس از بازخورد این ابلاغیه نشان می‌دهد اکثریت کارشناسان بازار سرمایه این ابلاغیه را بی‌اثر و در حد مسکن عنوان می‌کنند و معتقدند عوامل مهمتری همچون تعیین تکلیف بودجه، برجام، قیمت‌گذاری دستوری، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها برای بهبود شرایط بورس نیاز است.

بر اساس ابلاغیه مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، میزان دریافت اعتبار توسط سهامداران به اتکای پرتفوی آن‌ها در مرحله اول از ۶۰ به ۶۵ درصد افزایش می‌یابد.

ابلاغیه مدیریت نظارت بر کارگزاران از ۱۶ بهمن ماه اجرایی می‌شود. گفته می‌شود این تصمیم جدید سازمان بورس برای تقویت سمت تقاضای بازار است.
محمدهادی بحرالعلوم، تحلیلگر و مشاور اقتصادی در ارتباط با ابلاغیه مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر افزایش میزان ۵ درصدی دریافت اعتبار توسط سهامداران به اتکای پرتفوی گفت: در شرایط رشدی بازار موضوعاتی وجود دارد که فاکتور‌های لازم، اما کافی هستند، بنابراین باید این فاکتور‌ها کنار یکدیگر قرار بگیرد تا اثر کافی را بر بازار سرمایه داشته باشند.


فاکتوری که محرک بازار نیست


وی افزود: موضوع افزایش میزان دریافت اعتبار توسط سهامداران به اتکای پرتفوی آن‌ها از ۶۰ به ۶۵ درصد، فاکتور مثبتی است، اما محرک بازار نیست. برای حرکت بازار شاخصه‌های مهمتری وجود دارد که درحال حاضر و به ترتیب اهمیت و اولویت می‌توان در قالب ۲ عنوان از آن‌ها نام برد: یک بودجه و دومی برجام.

سرمایه‌گذار به دنبال تخمین ریسک‌های خود


تحلیلگر مسائل اقتصادی در ارتباط با شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذار می‌خواهد ریسک‌های خود را تخمین بزند و تا زمانی که نداند در بودجه قرار است چه چیزی مصوب شود، نمی‌تواند نرخ تنزیل مدنظر را برای هر سهمی برآورد کند.
وی افزود: بودجه اواخر مراحل بررسی را می‌گذراند و به زودی نهایی خواهد شد؛ خبر‌های نهایی برجام نیز به احتمال زیاد تا زمان نهایی شدن بودجه منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد اخبار خوبی باشد.
بحرالعلوم تصریح کرد: این ۲ آیتم متغییر‌های کلیدی هستند و در صورتی که تعیین تکلیف شوند، بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهند بود. در کنار این ۲ مورد، موضوع ابلاغیه مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار متغیر دارای درجه d یا c مثبتی است که می‌تواند در روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.
همچنین حمید فاروقی، عضو هیات مدیره سبدگردان ویستا در ارتباط با تاثیر ابلاغیه مدیریت نظارت بر کارگزاران بر بازار سرمایه به صدای بورس گفت: پیش‌تر سقف پرداخت اعتبار به سهامداران به اتکای پرتفوی آن‌ها ۶۰ درصد بود که در ابلاغیه جدید به ۶۵ درصد افزایش یافته است. اما نکته مهم این است که با توجه به ریسکی که در بازار وجود دارد، کارگزاری‌ها به طور معمول تن به بالا بردن میزان اعتبار به سهامداران نمی‌دهند؛ بنابراین این ابلاغیه تاثیری در بازار سرمایه ندارد.


راحت‌ترین کار اصلاحات ساختاری است


فاروقی بیان کرد: مدیران جدید سازمان بورس در اولین حضور خود در این سازمان به اصلاح زیرساخت‌های بازار سرمایه از جمله حجم مبنا، تغییر دامنه نوسان پرداختند. ابلاغیه جدید مدیریت نظارت بر کارگزاران در بورس که سازمان بورس و اوراق بهادار به آن پرداخته نیز از آن نوع است. در واقع اصلاح زیر ساخت‌های بازار سرمایه راحت است، اما اگر بخواهیم کمکی در جهت بهبود وضعیت بازار سرمایه انجام دهیم، اولویت‌های مهمتری وجود دارد.

مهمترین اولویت‌ها چیست؟


وی با بیان اینکه ابهامات موجود در شرکت‌ها و صنایع از جمله مهمترین اولویت‌هایی است که باید حل شود، گفت: ابهامات موجود در صنایع از جمله قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، قیمت‌گذاری دستوری محصولات به محلی برای ریسک در بازار سرمایه تبدیل شده و باید حل شود.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند