به گزارش می متالز، رضا کامی با اشاره به باز شدن مرز ایران و ترکیه و صدور مجوز تردد کامیونهای ایرانی برای ورود به این کشور گفت: حتی در زمانی که مرز زمینی با ترکیه به دلیل شیوع ویروس کرونا بر روی عبور کامیونها بسته بود اما صادرات محدود و از طریق راهآهن در حال انجام بود.
وی با بیان اینکه هیچ کامیونی در پشت مرز منتظر ورود به ترکیه نبود، افزود: در هفتههای گذشته و به دلیل مشخص بودن عدم امکان تردد از مسیر زمینی، کامیونی در انتظار باز شدن مرزهای ایران و ترکیه نبود و در این زمینه توقفی وجود نداشت.
رییس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در پاسخ به این سوال که پیشبینیاش از میزان تاثیر کرونا بر کاهش صادرات به ترکیه چیست، خاطرنشان کرد: شرایط موجود، شرایطی خاص و پیچیده است و رکود در تجارت تنها محدود به ایران نیست و کل تجارت جهانی را در بر میگیرد در نتیجه نمیتوان هیچ ارزیابی یا پیشبینی درستی درباره میزان کاهش صادرات داشت.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: در ماههای گذشته و به دلیل کرونا، صادراتی محدود و تنها از طریق ریلی به ترکیه انجام میگرفت ولی تجارت آنی، سریع و آسان با ترکیه از طریق تردد کامیونهاست و حجم بسیار بیشتری را در بر میگیرد.
کامی با بیان اینکه در 3 ماهه گذشته، بخشی از واردات و صادرات به ترکیه متوقف شده بود، خاطرنشان کرد: البته این کاهش به ویژه در حوزه صادرات طی ماههای آینده و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، قابل جبران است.
وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که ظرف دو تا سه ماه آینده و از طریق افزایش تردد کامیونها، میزان صادراتی که در ماههای گذشته دچار توقف شده بود، جبران شود ولی باید توجه داشت که شرایط اقتصادی در تمام دنیا دچار رکود شده و این موضوع بر تجارت نیز تاثیرگذار است. به طور حتم صادرات و واردات نه تنها ایران بلکه تمامی کشورها دنیا تحت تاثیر شیوع کرونا و رکود ناشی از آن قرار خواهد گرفت.
این فعال اقتصادی درباره گران بودن هزینه حمل و نقل ریلی و گلایه برخی از صادرکنندگان به ترکیه نیز گفت: واقعیت این است که حمل کالاهای صادراتی به ترکیه و از طریق راهآهن در انحصار چند شرکت بود و این موضوع مشکلاتی را در زمینه کرایه حمل کالاهای صادراتی به وجود آورده بود.