تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۱۰۹۷۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
لطفی مطرح کرد:

لزوم افزایش سطح دیپلماسی اقتصادی در راستای خنثی سازی تحریم ها

می متالز - نماینده مردم رزن در مجلس گفت: بخشی از گسترش تبادلات و شکوفایی اقتصادی کشورمان در گرو افزایش سطح دیپلماسی اقتصادی است.
لزوم افزایش سطح دیپلماسی اقتصادی در راستای خنثی سازی تحریم ها

به گزارش می متالز، حسن لطفی با اشاره به اهمیت افزایش سطح دیپلماسی اقتصادی کشورمان در راستای خنثی سازی تحریم ها، گفت: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ما رانتی بودن و وابسته بودن آن به فروش نفت خام است که رهبر معظّم انقلاب روی این مساله تأکید داشتند که اتکاء بودجه به نفت باید کاهش پیدا کند و راه‌حلی هم که ایشان به آن اشاره کردند، پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم رزن درمجلس دهم و یازدهم با اشاره به بازگشایی مرزهای کشورمان با همسایگان مطرح کرد: یکی از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی،صادرات غیرنفتی و توجه به تجارت های غیرنفتی با سایرکشورها ،نیازسنجی و شناخت بازار تقاضا و در واقع بودجه باید غیرنفتی و درون‌زا باشد و اقتصاد ما متکّی به فروش نفت خام نباشد و دیپلماسی اقتصادی ما باید فعال، رقابت‌پذیر و باثبات باشد.

وی افزود: توجه به دیپلماسی اقتصادی قطعاً می‌تواند درحل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم تأثیرگذار باشد و ما باید در این مساله به تقویت ارتباط با کشورهای منطقه و همسایگان توجه بیشتری داشته باشیم و البته این کشورها هم به ارتباط با ما نیاز دارند.

لطفی با تاکید براین که شرایط پساکرونا فرصت خوبی را برای حضور کالاهای ایرانی در بازارهای کشورهای دنیا ایجاد می کند، تصریح کرد: البته برای تحقق این هدف دستگاه دیپلماسی کشورمان باید به طور جدی وارد عرصه شود؛ وزارت امور خارجه کشورمان با توجه به شرایط کنونی تحریمی باید تلاش کند با استفاده از معاونت اقتصادی به بُعد پراهمیت دیگری از روابط با کشورها بپردازد.

وی باتاکید بر نقش دیپلماسی پارلمانی در تقویت و معرفی دیپلماسی اقتصادی، ادامه داد: سفرای کشورمان می توانند با بازاریابی و رایزنی های اقتصادی، زمینه حضور کالاهای تولید ایران در دیگر کشورها را فراهم کنند. در واقع بخشی از گسترش تبادلات و شکوفایی اقتصادی کشورمان در گرو افزایش سطح دیپلماسی اقتصادی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت افزایش سطح دیپلماسی اقتصادی کشورمان در راستای خنثی سازی تحریم ها، مطرح کرد: در سال های گذشته که دچار چالش های بسیار سنگینی در حوزه های اقتصادی بودیم و بخش بزرگ  آن ناشی از بی تدبیری و ناکارآمدی ها  و بخشی از آن به واسطه تحریم ها بوده است؛ دولت باید راهکارهای لازم برای رفع و بی اثر کردن تحریم ها پیدا می کرد که اصل و اساس آن اقتصاد مقاومتی بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با اشاره به تصمیم گیری های جزیره‌ای برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی ، مطرح کرد: دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی تسهیلات و باید تمهیدات اساسی ایجاد می کرد اما متأسفانه کسی پاسخگو نیست و زیرساخت‌های صادراتی بسیار محدود است.با بازسازی مکانیسم تنظیم بازار ،شناسایی سلایق و نیازها ،بهره گیری از فناوری‌های نوین و با توسعه دیپلماسی حتی صادرات صنایع دستی را می توان رونق بخشید.

لطفی با تاکید بر ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی مطرح کرد:برخی محدودیت ها موجب شده تعدادی از کشورها برای تبادلات تجاری و مالی با ایران هراس داشته باشند،چراکه آمریکایی ها آنها را تهدید و تحریم می کنند؛ در شرایط فعلی جنگ اقتصادی چاره‌ای جز اولویت‌بندی اهداف کشور نداریم. علاوه برذخایر نفت و گاز ظرفیت‌های زیادی در کشور ما وجود دارد؛گردشگری و موقعیت جغرافیایی، اقتدار منطقه‌ای از ظرفیت‌های بسیار مهم کشور است که می توان با رایزنی های منطقه ای و دادوستدهای مرزی اقتصاد بدون نفت را جایگزین اقتصاد نفتی کرد.

عناوین برگزیده