به گزارش می متالز، سعید رسولی امروز در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای سال 98 تا امروز هیچ ناوگان و واگن و لکوموتیو خارجی وارد شبکه ریلی نشد.
وی ادامه داد: امسال تا پایان سال جمعا 2000 دستگاه انواع ناوگان داخلی وارد شبکه ریلی می شود.
مدیرعامل راهآهن گفت: در فروردین و اردیبهشت 99 تعداد 144 دستگاه انواع ناوگان ریلی داخلی بهره برداری شد. ارزش ریالی این تعداد ناوگان بیش از 269 میلیارد تومان است که 138 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پارسال جمعا 788 دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی اضافه شد که 1270 میلیارد تومان ارزش ریالی داشت و 74 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.
رسولی اظهار داشت: در راستای تحقق شعار سال ایجاد سامانه یکپارچه رونق تولید از ماه گذشته در سایت راه آهن در دسترس است.
وی بیان کرد: در این سامانه که در حال تکمیل است در این مرحله مجموعه لکوموتیوهای کشور با شماره فنی قطعات و کارخانجات داخلی تولید کننده آنها معرفی شده است.
مدیرعامل راهآهن اضافه کرد: 2260 قطعه لکوموتیو در داخل کشور تولید می شود و شرکت ها تعهد می دهند برای تامین قطعات لکوموتیو از تولید داخل استفاده کنند.
رسولی اظهار داشت: در بلوک سیلندر لکوموتیو خودکفا شدهایم که در داخل تولید میشود و از چند ماه آینده تولید انبوه خواهیم داشت.
وی با بیان این که سازوکار تأمین مالی پشتیبان ریلی دنبال میشود گفت: تلاش کردهایم از ظرفیتهای تبصره 18 و 19 قانون بودجه، بازار سرمایه، ماده 12 قانون رفع موانع تولید و ماده 67 قانون رفع الحاق 2 برای پشتیبانی از جهش تولید استفاده شود.
رسولی اضافه کرد: سال گذشته از مبلغ یک هزار و 900 میلیارد تومان تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه 470 میلیارد تومان جذب شد و مابقی در سال 99 پشتیبان تولید ناوگان است.
وی توضیح داد: در تبصره 19 قانون بودجه به زودی فراخوان عمومی سرمایهگذاری برای احداث خطوط فرعی اعلام میشود.
مدیر عامل شرکت راهآهن اظهار داشت: ماده 12 قانون رفع موانع تولید از ظرفیتهای جذاب است؛ 4 هزار و 640 دستگاه واگن از محل این ظرفیت تأمین مالی شد که هزار و 900 میلیارد تومان ارزش دارد.
رسولی افزود: از امروز جمعا مبلغ 940 میلیارد تومان تسهیلات برای شرکتهای ریلی و شرکتهای وابسته به حوزه مسافر به شرکتها پرداخت خواهد شد. این شرکتها میتوانند برای اخذ تسهیلات به بانک عامل مراجعه کنند و 63 شرکت در این طرح میگنجد.
وی اظهار داشت: در سال 99 ابلاغ طرح سرمایه گذاری راهآهن کرمان ـ سیرجان به صورت BOT منعقد شد که 230 کیلومتر خط با ظرفیت 8.5 میلیون تن است.
مدیر عامل شرکت راهآهن تصریح کرد: این اولین پروژه در حوزه ریلی است که از مشارکت در ساخت راهها و آزادراهها استفاده میشود.
وی اضافه کرد: 18 مرکز لجستیک در سطح کشور در حوزه راهآهن داریم، راهآهن مسوول ایجاد مراکز لجستیک است و امسال با مذاکرات صورت گرفته برای جذب سرمایه گذار شاهد اتفاقات خوبی در مراکز لجستیک ریلی برای اولین بار خواهیم بود.
رسولی افزود: همچنین مرکز لجستیک آپرین طرح آن آماده است و به زودی فراخوان سرمایه گذاری در این مرکز اعلام میشود.
وی با تأکید بر این که حضور فعال شرکتهای ریلی را در بورس دنبال میکنیم گفت: این موجب اعتلای حمل و نقل ریلی میشود. ما در اصل 44 موفقیت خوبی داشتیم، اما برای تکمیل این حرکت که تجاری سازی واگذاریها است ورود به بورس یکی از اصلیترین راهها است.
مدیر عامل شرکت راهآهن اظهار داشت: رویکرد دیگر ما استفاده از ابزارهای نوین برای تأمین مالی پروژههای ریلی است و پشتیبان این موضوع ماده 67 قانون الحاق 2 است.
رسولی با بیان این که ضد عفونی قطارها و بهینه سازی شرایط در جلوگیری از شیوع کرونا دنبال شد، گفت: ما عضو فعال کارگروه کرونا اتحادیه بین المللی راهآهنها هستیم و مدیر اجرایی این اتحادیه در باره رعایت پروتکلهای بهداشتی در جلوگیری از شیوع کرونا از راهآهن تشکر کرد.
وی بیان کرد: شرایط حضور معلولان در محیطهای راهآهن تسهیل شد، معاون مسافری راهآهن، مدیران کل مناطق راهآهن و شرکتهای ریلی تلاشهای خوبی داشتند و امروز 50 ایستگاه از ایستگاههای راهآهن برای حضور معلولان از نظر تسهیلات خدماتی، مهیا است.
مدیرعامل شرکت راهآهن اظهار داشت: امسال 10 درصد رشد حمل بار نسبت به سال گذشته داریم (مدت مشابه)؛ در حمل بار از بنادر خصوصا غلات امسال رکوردهای مهمی شرکت راهآهن با همکاری شرکتهای ریلی، گمرک و شرکت بازرگانی دولتی خواهد داشت.
رسولی بیان کرد: سهم جابهجایی بار ریلی در بندر شهید رجایی برای اولین بار رقمی بزرگ و تازه بود و حمل مستقیم بار ریلی اقدامی ارزشمند برای کشور شد، در حال حاضر قطار در بنادر به صورت مستقیم زیر کشتی بارگیری میکند.
وی با بیان این که تلاش کردیم از ظرفیت باز بودن مرزهای رازی و آستارا برای حمل بار ریلی بیشترین استفاده را داشته باشیم، گفت: طی پیگیریها مرز اینچه برون هم باز میشود. همچنین در باره مرز میرجاوه با طرف پاکستانی گفتگو کردیم.
مدیر عامل شرکت راهآهن تصریح کرد: امسال چندین بار جدید داخلی در راهآهن جذب شد و بار صادراتی به شبکه ریلی افزوده شد.
رسولی بیان کرد: از سالهای گذشته تعداد زیادی واگن فرسوده و اسقاطی مربوط به شرکتهای ریلی در محوطههای ایستگاهی راهآهن پارک شده بود که جمع این واگنها 614 دستگاه واگن است.
وی افزود: ما از صاحبان واگنها، شرکتهای واگنساز، مدیرعامل رجا و انجمن بین المللی ریلی دعوت کردیم جلسهای برگزار شد و در باره واگنهای اسقاطی و قابل بازسازی موضوعات دقیقا بررسی شد. به هر حال جای این واگنها در ایستگاه راهآهن نبود که تصمیم گرفتیم بر حسب ظرفیت واگن سازها این واگنها بین 3 شرکت واگن سازی پارس، ایریکو و پلور سبز توزیع شد تا بازسازی و نوسازی شوند.
مدیر عامل شرکت راهآهن اظهار داشت: از 14 خرداد این موضوع بررسی شد و صبح 15 خرداد اولین قطار به سمت شرکت واگن پارس حرکت داده شد و تا امروز 82 دستگاه واگن از 186 دستگاه واگن قابل بازسازی به کارخانجات داخلی منتقل شده است.
رسولی افزود:در باره واگنهای اسقاطی هم تصمیم گرفته شد که مالکان این واگنها درآمد فروش آن را به کارخانجات بدهند.
وی افزود: این واگنها که به شرکتهای سازنده میرود صد درصد بازسازی و نو میشوند و سپس به چرخه ناوگان برمیگردند و مساله واگنهای فرسوده یک بار برای همیشه رفع میشود.
مدیر عامل شرکت راهآهن تصریح کرد: در جلسات ستاد ارتقاء ایمنی که به صورت منظم برگزار میشود، موضوع ایمنی به صورت جدی مورد تأکید است، ضمن آنکه جلسات هفتگی گراف عالی داریم و از سوانح راهآهن آمار دقیق داریم.
رسولی اضافه کرد: سوانح به دو دسته سانحه و شبه سانحه تقسیم میشود. سانحه در دو بخش سانحه کم اهمیت و پر اهمیت است ولی ما به شبه سانحه هم نظیر سانحه مینگریم.
وی تأکید کرد: بر اساس آمار موجود سوانح ریلی در ابتدای 98 نسبت به ابتدای 97 کاهش داشته است و در ابتدای 99 نسبت به ابتدای 98 نیز کاهشی بوده است.
مدیر عامل شرکت راهآهن همچنین توضیح داد: کمیسیون سوانح راهآهن حکم از وزیر راه و شهرسازی دارند و از شرکت راهآهن نیستند و در وقوع هر سانحه هیچ کس حتی مدیرعامل راهآهن امکان اظهارنظر ندارد و اظهارنظر فقط در حیطه اختیارات کمیسیون بررسی سانحه است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر پرداخت معوقههای کارگران شرکتهای بالاست و تراورس که از گذشته وجود داشت گفت: تراورس پس از واگذاری غیر دقیق مجددا به سازمان خصوصی سازی برگشت و سازمان خصوصی سازی به راهآهن درخواست داد موقتا مدیریت آن را برعهده بگیرد.
رسولی افزود: در مورد حقوقهای معوقه کارگران بالاست، تراورس و رجا از اسفند 97 همه تلاش خود را کردیم تا حقوق کارگران به موقع پرداخت شود. از ابتدای 98 هر ماه صورت وضعیتها را پرداخت کردیم اما به خاطر معوقات گاهی تا دو ماه این کارگران حقوق معوقه دارند ولی در سال 98 و همچنین فروردین و اردیبهشت 99 حقوقها ماه به ماه پرداخت شده است.
مدیر عامل شرکت راهآهن در باره برگزاری نمایشگاه امسال ریلی توضیح داد: به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی نمایشگاه ریلی امسال طبق اعلام راهآهن برگزار نمیشود. ما باید از ستاد ملی مبارزه با کرونا استعلام بگیریم، اگر تأیید کنند، ما با شرکت مجری برای برگزاری نمایشگاه همکاری میکنیم.
وی بیان کرد: در باره خط آهن برقی تهران ـ مشهد تأمین مالی با سرمایه گذاری از محل فاینانس خارجی صورت گرفته بود، ضمن آنکه آورده ایران هم تأمین شده بود. اما به دلیل مشکلات طرف خارجی کار متوقف شد.
رسولی گفت: با این حال کنسرسیوم داخلی برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی کرده است ولی در کل پروژه برقی سازی تهران ـ مشهد متوقف است.