تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۰۹۸۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پریمیوم‌های آلومینیوم در اروپا، به‌دنبال بازار آمریکا رشد کرد

می متالز - پریمیوم آلومینیوم در بازار اروپا، به‌واسطه تداوم رشد پریمیوم‌ها در بازار ایالات متحده افزایش یافت. علاوه بر خسارات ناشی از طوفان‌های هاروی و ایرما، فعالیت‌های اخیر بخش تحقیقات 232 آمریکا برای وضع تعرفه‌های گمرکی بیشتر روی برخی محصولات آلومینیومی چینی و همچنین وقفه‌های تولید در یکی از واحدهای ذوب مهم کانادا که بخش مهمی از بازار آمریکا را تأمین می‌کرد، از مهم‌ترین عواملی بودند که سبب رشد پریمیوم آلومینیوم در بازار آمریکا شده‌اند.
پریمیوم‌های آلومینیوم در اروپا، به‌دنبال بازار آمریکا رشد کرد

به گزارش می متالز، در اروپا عمدتا پریمیوم آلومینیوم در بازار روتردام هلند مورد بررسی قرار می‌گیرد. استقرار یکی از بزرگ‌ترین انبارهای بورس فلزات لندن برای ذخیره آلومیینوم در این شهر، سبب شده تا اختلاف قیمت فروش در این انبار با قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن، به‌مثابه پریمیومی مرجع از بازار اروپا مد نظر قرار داده شود.

در هفته گذشته، اختلاف قیمت فروش DDU (Delivered Duty-Unpaid) برای شمش‌های خالص آلومینیومی از نوع P1020A در انبار روتردام افزایش یافت و به  105 دلار به‌ازای هر تن رسید. این در حالی است که همواره بخشی از آلومینیوم فروش رفته در این بازار به سمت بازار ایالات متحده منتقل می‌شود. از این رو، این 2 بازار عمدتا تأثیر متقابل شگرفی بر یکدیگر دارند. به‌طوری که طی روزهای گذشته، پریمیوم آلومینیوم در بازار ایالات متحده، خصوصا در منطقه میانی غربی، به بیشترین مقدار خود طی 4 سال گذشته رسید و این یکی از مهم‌ترین دلایل رشد پریمیوم آلومینیوم در بازار روتردام عنوان شد.

علاوه بر خسارات ناشی از طوفان‌های هاروی و ایرما (که تاحدی با نوسازی و به‌سازی خسارات و آسیب‌های وارده، از اثر آن کاسته شده)، فعالیت‌های اخیر بخش تحقیقات 232 آمریکا برای وضع تعرفه‌های گمرکی بیشتر روی برخی محصولات آلومینیومی چینی و همچنین وقفه‌های تولید در یکی از واحدهای ذوب مهم کانادا که بخش مهمی از بازار آمریکا را تأمین می‌کرد، از مهم‌ترین عواملی بودند که سبب رشد پریمیوم آلومینیوم در بازار آمریکا شده‌اند.

گفتنی است که واحد ذوب شرکت ABI، که حدود 75 درصد آن به شرکت آلکوا و مابقی به شرکت ریوتینتو تعلق دارد، از روز 11 ژانویه 2018 با اعتصاب کارگران مواجه است. بنا به گزارش متال بولتن، تداوم این اعتصاب تا روز دوم فوریه نیز تأیید شده است؛ علت اعتصاب در این واحد (با ظرفیت تولید 450 هزار تن آلومینیوم اولیه)، اعتراض به قراردادهای جدید و در عین حال بازبینی نکردن قراردادها از سوی مدیران عنوان شده است. تحت فشار قرار گرفتن حاشیه سود این واحد طی ماه‌های اخیر، یکی از دلایلی است که می‌تواند اقدام این مدیران را توجیه کند. این در حالی است که با گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد لغو قرارداد نفتا که می‌تواند مقدار فروش و درآمد این واحد را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد، نگرانی از بابت حاشیه سود این واحد شدت یافته است.

در نمودار 1، تغییرات پریمیوم DDU آلومینیوم در بازار روتردام همراه با نوسانات قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن نشان داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، پریمیوم آلومینیوم در این بازار که در ابتدای سال در محدوده 92 تا 99 دلار بر تن متغیر بود، در هفته ابتدایی فوریه به حدود 100 تا 107 دلار به‌ازای هر تن دست یافت. از این رو می‌توان گفت که اختلاف قیمت DDU آلومینیوم در بازار روتردام نسبت به قیمت نقدی آن در بورس فلزات لندن، طی یک ماه گذشته، بالغ بر 8.1 درصد رشد داشته است. این در حالی بود که قیمت نقدی آلومینیوم طی همین دوره در حدود 2.2 هزار دلار بر تن نوسان داشته است.

 

عناوین برگزیده