به گزارش می متالز، در ۵ روز معاملاتی هفته منتهی به ۲۱ خردادماه، دماسنج اصلی تالار شیشه ای با افزایش ۱۲.۲ درصدی همراه شد و به عدد جدید یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۸۰ واحدی رسید. با این حساب بازدهی شاخص سهام از ابتدای سال جاری تاکنون به حدود ۱۲۵ درصد رسید. جهش ۱۲۵ کانالی شاخص سهام در هفته منتهی به ۲۱ خردادماه در حالی رقم خورد که نگاهی به عملکرد صنایع ۳۹گانه بورسی حکایت از رشد دستهجمعی قیمتها و ثبت تنها یک گروه منفی داشت.
در این هفته بازیگران سهام ضمن تداوم توجه به گروههای بزرگ کالایی، معاملات مثبتی را در تک سهمهای بازار ثبت کردند. در این میان بیشترین بازدهی هفتگی از آن گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» شد. این سهم در هفته مورد بررسی رشدی بالغ بر ۲۳ درصد را تجربه کرد. گروه زراعت دیگر صنعتی بود که در صدر جدول بازدهی هفتگی بورس تهران ایستاد و با افزایش بیش از ۲۱ درصدی قیمت را همراه شد. رتبه سوم صنایع پربازده بورس در این هفته اما از آن گروه فرآوردههای نفتی شد. پالایشیها در هفته مورد بررسی با رشد ۱۹.۴ درصدی میانگین قیمتها همراه شدند. سیمانیها که مدتهاست منتظر افزایش نرخ محصولات خود هستند، هفته گذشته پرتقاضا ظاهر شدند و توانستند رشدی معادل ۱۸.۸ درصد را تجربه کنند.
یکی از صنایع پرخبر بازار سهام در این هفته قندیها بودند. شرکت بازرگانی دولتی ایران ۶ اردیبهشتماه در اطلاعیهای قیمت فروش هرکیلوگرم شکر سفید درب کارخانه تصفیهکننده شکر در مرکز کشور را با ۱۰ درصد سود ۶۶ هزار و ۹۰۸ ریال اعلام کرده بود. این شرکت جزئیات محاسباتی قیمت شکر وارداتی با ارز نیمایی که در اسفندماه سال قبل وارد و اکنون در بازار شکر در حال مبادله است به این شرح اعلام کرد: ارزش شکر خام در بنادر کشور با قیمت ۴۹ هزار و ۹۹۳ ریال، هزینه گمرکی ، انبارداری و بارگیری چهار هزارو ۵۹۲ ریال، هزینه هایعملیات بانکی و ثبت سفارش، مجوزهای بهداشتی، دستمزد تصفیه ۶ هزار و ۲۴۱ ریال، قیمت تمام شده هرکیلوگرم ۶۰ هزار و ۸۲۶ ریال، قیمت فروش هرکیلوگرم شکر سفید درب کارخانه تصفیهکننده شکر در مرکز کشور با ۱۰ درصد سود ۶۶ هزار و ۹۰۸ ریال است. بازتاب این مهم در هفته گذشته بازار سهام مشاهده شد. جایی که شرکتهای قندی با ارسال اطلاعیه روی سامانه کدال این موضوع را به اطلاع سهامداران خود میرساندند. هر چند افزایش نرخ شکر چندان مورد انعکاس قرار نگرفت و به عبارتی پیشخور شده بود. در مجموع اما قندیها معاملات این هفته خود را با رشد قیمت ۱۱.۸ درصدی به پایان رساندند.
خودروییها اما که در هفته ماقبل با افت میانگین قیمت سهام خود مواجه شده بودند، این هفته خوش درخشیدند و شاخص این گروه ۱۷.۱ درصد افزایش یافت. بیشترین سهم در این افزایش شاخص اما به دوش نماد معاملاتی شرکت ایرانخودرو بود. «خودرو» روز دوشنبه به دلیل انتشار اطلاعات مربوط به شناسایی سود از دو زیرمجموعه متوقف شد و پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و انتشار اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاعرسانی در آخرین روز معاملاتی هفته بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد. بر اساس اطلاعیه شفافسازی «خودرو» در روز یکشنبه، ایران خودرو از انتقال تعداد یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم با نام شرکت نگارنصرسهم (سهامی خاص) متعلق به شرکت ایران خودرو خراسان به شرکت تام ایران خودرو به مبلغ ۹۰۳.۳۷۴ میلیارد تومان خبر داد. «خودرو» در شفافسازی دیگری نوشته بود: انواع قالب و تجهیزات لجستیک را به شرکت ساپکو و شرکت ایسیکو منتقل کرده است و در حالی که حوالی ۵۰ میلیارد تومان بهای تمام شده دارد، مبلغ واگذاری بیش از ۱۸۸۵.۸ میلیارد تومان است. در توضیح این شرکت آمده، انتقال قالبها به شرکت ساپکو با رویکرد ارتقای سیستم کنترل داخلی و ایجاد شفافیت در داراییها و انتقال تجهیزات لجستیک به شرکت ایسیکو با رویکرد تبدیل شرکت ایسیکو به هاب لجستیک گروه و ایجاد شفافیت در داراییها. از این رو روز چهارشنبه «خودرو» با رشد ۳۱ درصدی قیمت بازگشایی شد. در این میان بیشترین حجم و ارزش دادوستدها نیز با جابهجایی ۱۳ میلیارد و ۸۸۳ میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان از آن زیرمجموعههای خودرویی بورس تهران شد.
گروه حمل و نقل اما تنها صنعتی بود که معاملات این هفته را با افت شاخص به پایان رساند. نمادهای زیرمجموعه این گروه به ویژه «حکشتی» در این هفته تحت تاثیر خبرهایی مبنی بر اجرایی شدن تحریمهای کشتیرانی و به روز رسانی تحریمهای جدید این حوزه توسط وزارت خزانه داری آمریکا، با افزایش فشار فروش مواجه شدند. «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیهای اعلام کرد که تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و شرکت چینی E-sail که آمریکا آن را زیرمجموعه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران میداند، از دوشنبه ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) اجرایی شده است. وی مدعی شده است که دولت آمریکا سال گذشته اجرای تحریم علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به تعویق انداخته است تا به شرکتهایی که از طریق کشتیهای متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کالاهای بشردوستانه به ایران صادر میکنند، بتوانند جایگزینی برای این شرکت بیابند. خبرهایی منفی که در نهایت به افت ۴.۵ درصدی میانگین قیمت ۵ زیرمجموعه گروه حمل و نقل در هفته منتهی به ۲۱ خردادماه شد.