تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۱۰۲۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون استاندار اصفهان:

قهرودی‌ها نگران بهره‌برداری معدن آهن نباشند

می متالز - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: اهالی روستای قهرود بابت برداشت معدن آهن نگران نباشند، چون تصمیم شتاب‌زده‌ای برای آن گرفته نخواهد شد.
قهرودی‌ها نگران بهره‌برداری معدن آهن نباشند

به گزارش می متالز، حجت‌الله غلامی روز چهارشنبه پس از بازدید میدانی از معدن بوستان آهن روستای قهرود بیان کرد: چشمه‌های آبی از محل این معدن به سمت پایین و به طرف استخر ذخیره اصلی تامین کننده آب باغ‌های مناطق قهرود، سرازیر است.

وی تاکید کرد: هیچ‎‌گونه تصمیمی برای برداشت این معدن آهن گرفته نمی‌شود که موجب خشک شدن چشمه‌ها بشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: پس از انجام کارهای قوی کارشناسی، با هماهنگی اهالی محل و همچنین صاحبان چشمه‌های آب، تصمیم نهایی در مورد معدن بوستان آهن روستای قهرود گرفته خواهد شد.

یکی از اهالی قهرود نیز در این زمینه به ایرنا گفت: هشت چشمه آب از درون کوه‌هایی که در مجاور معدن آهن این روستا قرار دارد، آب ترواش می‌کند.

رضوان نبئی، میزان آبدهی این چشمه‌ها را نزدیک به ۳۰ لیتر بر ثانیه برآورد کرد و افزود: این آب‌ها به استخر ذخیره برای تامین آب مزرعه‌ها و باغ‌های روستای قهرود هدایت می شود.

وی و بعضی از اهالی قهرود بر این باور هستند که با بهره‌برداری از معدن آهن روستا، چشمه‌های آب از بین خواهند رفت.

روستای قهرود از توابع بخش قمصر با جمعیت بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ نفر، در فاصله نزدیک به ۷۰ کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با ۱۲۰ معدن فعال یک پنجم از آمار معدن‌های استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.

معدن‌های این شهرستان هر سه گروه مواد فلزی، غیرفلزی و مصالح ساختمانی را در خود جای داده و برای بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، به طوری که انواع سنگ آهن، تراورتن، مرمریت، فلدسپات، سنگ آهک، نمک، باریت، سنگ گچ و گرانیت با ظرفیت اسمی افزون بر سه هزار و ۶۰۰ تن بهره‌برداری می‌شود.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت و برخورداری از افزون‌بر ۱۰ هزار واحد تولیدی و معدنی، یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آید.

شهرستان ۳۶۸ هزار نفری کاشان با نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و معدنی، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

عناوین برگزیده